søndag den 20. marts 2011

Asiatisk nudelsalat med peanutbutterdressing


En af salaterne fra sidste fredag var denne asiatisk inspirerede nudelsalat med en peanutbutterdressing.

Jeg har ikke de helt nøjagtige mål, det er noget med at smage sig frem til den rette balance i dressingen ... og mht grøntsager er der frit slag.

Jeg brugte:

Sobanudler - som koges efter anvisningen på pakken. Når de er kogt skyldes de godt i koldt vand og sættes til afdrypning. Og klippes gerne i lidt mindre stykker. Det gør det lettere at blande dem med grøntsagerne.

Grøntsager:
rød og gul peberfrugt
gulerod
rødkål
sugarsnaps / sukkerærter
rødløg
granatæblekerner
(mango ville være lækkert sammen med grøntsagerne, men jeg glemte den ... den blev i stedet til pynt i en mangococktail...)
Det hele snittes fint. Skær f.eks. gulerødderne i tynde runde skiver ... for at give grøntsagerne lidt forskellige former.

Dressing (ca mål ... smag efter)
3 spsk crunchy peanutbutter
2 spsk fintrevet ingefær
2 fed knust hvidløg
et par spsk soya
sukker eller honning
saft + skal fra citron
et par spsk rapsolie
vand
evt et nip salt
Pisk peanutbutter sammen med de øvrige ingredienser ... eller ryst sammen i et syltetøjsglas.
Tilsæt vand til dressingen har den rette tykkelse. Lad gerne dressingen stå koldt nogle timer og smag til med sukker, salt, citronsaft osv.

Bland dressing med nudler og grøntsager - undtagen granatæblekernerne, som drysses over til sidst.

Note: En spændende og anderledes salat med den søde jordnøddedressing, som får modspil fra ingefær, hvidløg og citron.
Har hørt fra en af de spisende, at hendes 13 mdr gamle datter var helt pjattet med salaten .... dog minus rødkålen, men med ingen tænder i munden, er det nok heller ikke en nem opgave ;)

10 kommentarer:

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Lækker salat. Den må jeg prøve at lave en dag :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Det skulle du gøre - lidt anderledes end det gængse, man ofte hopper på:)
Kh Hanne

Berg sagde ...

Nøøøj det ser godt ud. Har lige meldt mig i skaren af faste læsere så jeg husker at komme tilbage. Der er rigtig mange ting på din side som helt sikkert skal afprøves.

Fortsat god søndag til dig :-)

Hvorfor f..... skal det være så svært? sagde ...

Uhm, det ser lækkert ud :O)Hilsen Jette

Piskeriset sagde ...

Øj, hvor er det en flot salat - jeg er fan :-)

Lise sagde ...

Hvor ser den salat dog laekker ud!

/Lise
http://detskalsmageafnoget.blogspot.com

Hanne K's verden sagde ...

@Charlotte, velkommen her :)
Dejligt, hvis du kan finde noget her, som kan glæde dine smagsløg.

Tak ... er ked af, at jeg først nu får svaret på kommentarer. Men en rigtig god weekend til dig!

Hanne K's verden sagde ...

@Jette - ja, det var en ret dekorativ salat :)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, det anede mig, at den salat ville falde i din smag :)

Hanne K's verden sagde ...

@Lise - tusind tak :)