mandag den 14. marts 2011

Forkælelse på Norsminde Kro

Under juletræet i år var der fyldt med dejlige gavekort til weekendophold og madoplevelser - hele 4 af slagsen har vi tilsammen fået.

Sidste fredag tog vi afsted for at nyde det første - et ophold på Norsminde Kro, min julegave til Gustav.
Jeg har længe ønsket at besøge stedet og da der var en Sweetdeal i slutningen af 2010, var det bare med at skynde sig at købe!!

Alle forventninger blev indfriet .... lækker, lækker mad, venlig og kompetent betjening, dejlige og lyse lokaler, skønne naturomgivelser. Vi er solgt - og vi vil gerne afsted igen!! SNART!!!!

Efter kufferten var båret på værelset, startede vi med afternoon tea i Brasseriet - et skønt lyst lokale. The, kaffe, mousserende vin, små sandwiches og kager: God start.
Der var en laksesandwich og en agurkesandwich, en cremet chokoladekage og små citrontærter med karamel og måske var det en mild kaffecreme. Selv om jeg havde hoppet frokosten over, mættede denne anretning helt enormt.
 
Efter en gåtur i Norsminde, en lille køretur og lidt afslapning på værelset gik vi igen i restauranten til kl 19.
Sweetdealen indeholdt en 4 retters menu, men man kunne for et tillæg på 130 kr vælge en 5 retters menu eller bytte nogle af retterne i sweetdealmenuen ud med retter fra den anden menu.

Vi valgte den 5 retters, når nu muligheden var der...

Vi startede ud med en lille snackanretning med saltede mandler, nogle poppede/friterede risflager og hummus. Dertil et glas mousserende vin.
Der blev serveret dette lækre, svampede brød til, som man (hvis man ikke passer på) kunne komme til at spise sig mæt i.

Forretten var Cevice af vesterhavstorsk med danske blomkål i tynde skiver og som en slags rå rillette (æggene), granatæbler, kapers, vinaigrette og en dild med en duft så fantastisk.
En meget frisk forret med den skarpe/syrlige vinaigrette, som virkelige åbnede op for smagsløgene og lysten til at smage mere.
Forretten blev efterfulgt af denne fantastiske Åbne ravioli. Dette var nok min yndlingsret på menuen. Raviolien var fyldt med en ragout af unghane og en kraftig creme med små mousserons. Ohhhh-la-la ... det var velsmag. Mørt, mørt lårkød fra unghane, en creme med en kraftig smag af hane og svampe. Og på toppen sprødstegt salvie.
Hovedretten var også eventyrlig. Dansk vakuumporcheret kalv med pommes fondant, brissel, saltbagt selleri, sellerimos og kraftig sauce med foie gras. Igen finder jeg ud af, når jeg er på restaurant, at jeg jo godt kan lide selleri .... Saucen var virkelig kraftig og lækker, kalven mør og englene sang.
Fois gras er ikke min hofret .. jeg kan godt lide smagen, men konsistensen har jeg endnu ikke forliget mig med.
Herefter fulgte en Lun soufflée af blå ost med pærer og valnødder. Dette var i vore øjne menuens svageste ret. En ret kompakt soufflée, men med en mild og god smag. Denne kunne godt have brugt lidt modspil af lidt mere sødt/syrligt/flydende tilbehør.
Som prikken over i'et kom desserten... Ikke overraskende valgte jeg desserten Choko, choko, choko. Som var en symfoni af forskellige chokoladelækkerier. En chokolademousse/soufflée med nogle mystiske firkantede, gelétern gemt i cremen. En kugle af hvid chokoladetrøffel/mousse rullet i kokos, lidt karamel, en frisk appelsinsorbet og den allermest lækre, cremede, tunge chokoladekage. Velsmag i min mund!!!
Gustav, som ikke er til de store tunge chokoladedesserter, valgte Kold mousse af kanel og cacao serveret i jasminthe med citron og marengs. Dette faldt mere i hans smag med den friske granite med jasminthe og citron. (jeg var nu glad for mit valg ...)
Nu var vi efterhånden stopmætte, men vi var endnu ikke nået helt i mål. For aftenen sluttede af med kaffe, the og petit fours. Vi kunne lige nippe lidt til fadet, for vi var jo nødt til at smage. Men jeg må indrømme, at grænsen var nået....
En virkelig skøn oplevelse. Èn ting, som vi virkelig nød i fulde drag, var den afslappede stemning på kroen. Der var ingen snobberi og det var super behageligt at være i restauranten om aftenen. I nogle restauranter er man nærmest nødt til at hviske, hvis man ikke ønsker nabobordet skal lytte med. Men der var en lyd/akustik i lokalet, som gjorde, at man frit kunne snakke løs. Og det er jo i bund og grund derfor, vi er ude at spise .. for at få snakket og hygget!

Glæder mig allerede til næste ophold ... både på Norsminde Kro, men også når næste gavekort fører et nyt sted hen :)

18 kommentarer:

Signe sagde ...

Savner nu Norsminde - det er virkelig en af de bedste restaurant-oplevelser vi har haft (til trods for østers-allergi). Dejlige biller, Hanne :-)

heidi sagde ...

Åh hvor ser det skønt ud Hanne! Jeg kan måske godt fortryde lidt at vi ikke hoppede på den Sweetdeal, men man kan jo håbe der bliver mulighed for det igen.

Piskeriset sagde ...

Ni er nure... sagde ræven... ;-)
Manner, det ser bare så godt ud! Hvis alt går, som jeg håber, så kommer jeg også forbi det sted i år! *krydser fingre og øjenvipper*

SushiStegen sagde ...

Sikke en lækker menu. Tak for gode billeder og beskrivelser... jeg kommer til at drømme om den forret med vesterhavstorskscevice og rå blomkål. MUUMS

Miss A sagde ...

Hej Hanne ;)

Uhm, hvor ser det bare dejligt ud :)

Det er altså skønt at komme ud at få nogle gode madoplevelser..


De bedste hilsner fra
Anita
livogmad.blogspot.com

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

hold da helt op , det lyder som et besg værd !

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser da bare vidunderligt ud!
Den der ravioli, kunne jeg godt tænke mig at smage, den lyder fristende.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

@Signe - ja, jeg savner også. Man kunne godt vænne sig til at komme forbi hos dem :)

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi - har du set, at Sweetdeal Århus har Norsminde på tapetet i dag? Så skynd dig :) Det er ufatteligt så meget lækkert man får for få penge.

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - hehe, Nøde Niskeris. Du MÅ forbi en dag.

Hanne K's verden sagde ...

@Sushistegen, Det var gennemført lækkert!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Åh ja, det er nærmest en menneskeret. Vi SKAL bare have gode spiseoplevelser af og til.
Mange hilsner
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@willow dane, Det er absolut et besøg .... eller flere værd :)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Ja, det var en skøn oplevelse. Og den ravioli var lige i øjet. Er sikker på, at den lige ville falde i din smag.
Knus Hanne
Ps - skønt at høre fra dig igen :)

heidi sagde ...

Og nu er den også i Viborg Sweetdeal med en 3-retters menu. Sidder virkelig og får lyst til at bestille et ophold, men kan ikke helt bestemme mig til om økonomien kan holde til det!!

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi ... spændt på, hvad din beslutning blev :)

heidi sagde ...

Vi bestemte os faktisk i dag til at købe den til et ophold i maj - men da vi så fik ringet for at bestille datoen (jeg ville ikke købe Sweetdealen før jeg var sikker på vi kunne få en dag der passede) - så havde de lukket for i dag!
Så nu venter vi lige og ser om der skulle komme et nyt tilbud senere på året...

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi ... jeg er sikker på, at der kommer en ny Sweetdeal på Norsminde Kro :) Så det er bare at holde øje.