lørdag den 19. marts 2011

Blåbær med sprødt låg ... Blåbær Crumble

En af desserterne til sidste fredags Desperate Housewives fest var denne blåbærkage. Den var populær - den havde en perfekt balance imellem det syrlige og det søde. Den bedste kage med blåbær, jeg har smagt til dato.

Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra Desperate Housewives kogebogen - Saftige sager og lækre stege :)

Bærfyld:
1½ L blåbær (gerne frosne)
120 g rørsukker
1 stang vanille
1 spsk kartoffelmel
1 citron - kun skallen
50 g smør

Det sprøde låg:
100 g pinjekerner
150 g hvedemel (gerne økologisk med kimdele)
30 g mørk muscovadosukker
130 g rørsukker
100 g blødt smør

Rist pinjekernerne på en pande - hold øje, de skal blive gyldne og ikke sorte! Afkøl dem helt.

Til bærfyldet blandes først 1 spsk sukker med vanillekornene, hvorefter sukker blandes med kartoffelmel og citronskal. Bland dette godt med blåbær. Lad dette stå nogen tid og indtil blåbærrene safter. Vend af og til rundt i blandingen. Blåbær hældes i et smut fad og små smørklatter fordeles henover.

Til det sprøde låg blandes mel og de 2 slags sukker godt. Smør og pinjekerner gnides godt ind i melblandingen med fingrene indtil smørret er absorberet. Denne blanding fordeles over blåbærrene.

Bag ved 175 grader ca. 40-50 minutter - til låget er gyldent og sprødt.

Server med f.eks. creme fraiche rørt med lidt sukker og kanel, en god vanilleis eller en klat kold flødeskum.
 
 

16 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er helt perfekt timet - har lige siddet og ordnet mine bookmarks, og nu kan denne suse direkte ind i en af mapperne - sådan en bid - eller ti - kunne jeg godt spise lige nu :-D

Anne au Chocolat sagde ...

Jeg er helt enig med Piskeriset! Jeg kunne godt lige spise en portion eller to af din lækre crumble :-)

Kager skal der til sagde ...

Mums hvor ser det vildt lækkert ud !!!

Jeg dog den eneste i fam der kan lide, når der er .. "blødt" frugt i en kage/dessert...

Men mummms

Hyggehygge
Marianne

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

MUMS siger jeg bare :-)

Knus
Malou

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, mindst 10!! Har også lyst til at gå ud at tømme fryseren for de sidste bær fra 2010 ... måske jeg bare skulle gøre det!!!

Hanne K's verden sagde ...

@Anne - :) Også her ... ærgerligt, at det var sidste weekend. Men måske skulle jeg bare fuske med nogle flere bær... det hylder jo da tanken om "stop madspild", at fryseren bliver tømt.

Hanne K's verden sagde ...

@Marianne, tak:) Jamen, så kan du jo få hele kagen for dig selv .. det er da ikke så tosset ;) Eller du kan glæde nogle dansere en dag.
God dans i dag - jeg er lidt misundelig, men kan måske slide lidt på køkkengulvet i stedet.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Og det var det :)
Ha' en skøn weekend.
Knus Hanne

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Sikke en dejlig kage. Nam nam :)

Jeg vidste ikke, at der fandes en Desperate-kogebog.

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Camilla sagde ...

Hej Hanne,

ih - hvor ser det bare lækkert ud! Gad vide om jeg har en pose blåbær i fryseren? nu ved jeg i hvert fald hvad jeg skal bruge den til :o)

knus
Camilla

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita

Tak - også er den nem.

Jo, der er godt nok en kogebog ... jeg håber, at der snart kommer en 2'er. Jeg købte den i håb om, at den hemmelige lemonpie, som Bree forsøger at stjæle sig til opskriften på, var der i ... men desværre :(

Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Camilla
Tak :) Mon du har været i fryseren og rode ... der kan ligge mange ting og gemme sig i hjørnerne ;) ... jeg har bl.a. lige fundet en pose kagerester ;D
Knus Hanne

Mette sagde ...

Uhm jeg elsker crumle og jeg elsker blåbær, så begge dele i samme må være perfekt :)

Hanne K's verden sagde ...

@Mette ... ja, det er en perfekt kombi! :)

Anonym sagde ...

Uha, Hanne, den er nu på dessertmenuen til aftenens gæstebud ;-).
KH og tak for en fantastisk blog fra en gammel klassekammerat, Marie

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marie
Tusind, tusind tak:)
Håber, at den falder i smag ... men blåbær og crumble, hvad er der ikke at kunne lide :)
Kh Hanne