lørdag den 5. december 2009

Hvide trøfler med citron

Skøn Valrhona chokolade .. i dag blev det den hvide, jeg skulle prøve af.


I dag har jeg lavet forskelligt julekonfekt. Blandt andet disse hvide trøfler … og de smager super godt. De er inspireret af en opskrift fra december måneds Spis Bedre – her brugte man dog Limoncello. Det havde jeg ikke, så erstattede med citronsaft og –skal. De smager virkeligt godt og citrussmagen passer godt til den søde hvide chokolade.

Hvide trøfler med citron

200 g hvid chokolade, f.eks. Valrhona
2 spsk citron saft
lidt fintrevet citronskal
2 spsk piskefløde
evt. lidt flormelis

Hak chokoladen fint og smelt over vandbad til det er helt smeltet og glat.

Rør citron, citronskal og fløde i chokoladen. Lad dette køle lidt af – men ikke til det bliver helt hårdt.

Jeg lod det stå for længe, så gav massen 10 sekunder i mikroovnen, for ellers kunne jeg ikke rulle trøflerne.

Rul evt. trøflerne i flormelis. Sæt koldt.
Og en fin fasan kom til os i dag...


Fuglen kroges, plukkes - og vores nevø er vældig interesseret, han syntes dog, at det lugtede lidt af gylle....

16 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Juhu! Jeg var så tæt på at smide det sidste limoncello ud for et par dage siden - nu har jeg noget at bruge den til! :-D

(jeg har dog en mistanke om, at trøflerne bliver bedre med citronsaft...)

Lækker lækker opskrift - mange tak for inspirationen :-)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Jeg måtte altså en tur i mit chokoladeskab, da jeg havde kikket på dine trøfler.
Det tiltaler mig, med den citronsmag, jeg kan godt forestille mig, at det må være perfekt mod den hvide chokolade.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
:o) Det var så lidt - de smager rigtigt dejligt.

Jeg har aldrig smagt Limoncello - måske det er lidt sødt? Jeg var inde at kigge på en opskrift for, hvordan man selv kunne lave Limoncello, det tog min 2 måneder, så derfor valgte jeg citronsaften og det fungerede godt.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
:o) Der er ikke noget bedre end et chokoladeskab. Min chokoladehylde bugner også for tiden - dejligt.

Det er rigtigt godt med lidt syre til den ellers meget søde hvide chokolade. Jeg tror, at det godt kan gå hen at blive et hit for mig.
Knus Hanne

Piskeriset sagde ...

Den nuværende limoncello, som jeg købte i Frankrig i sommers, er desværre ikke supergod - har ellers tidligere købt en med hjem, som var dejlig citrusagtig og sød på samme tid. Selvfølgelig også rimelig stærk i smagen, men ligesom du har jeg også kigget på en limoncello-opskrift. Jeg tror, jeg vil lave det, når jeg er flyttet om et par måneder :-)

Bibbi sagde ...

Mmm, de trøfler ser dælme godt ud :oP

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor ser de altså gode ud!
Jeg laver aldrig selv konfekt, mest fordi jeg slet ikke ved hvad jeg skal vælge, haha:)

Forresten, julekagen jeg bagte den anden dag smagte super godt, den kan du roligt prøve at bage:)

Anonym sagde ...

Årh dem skal jeg virkelig prøve at lave. Det lyder rigtig lækkert -s- tak

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, det bliver spændende at læse om, hvilke projekter du skal have gang i, når I flytter til større omgivelser:o)
Jeg har vist noget vodka, så måske jeg også skulle få gang i sådan et bryg.

Hanne K's verden sagde ...

Bibbi, de smager dælme også godt ;o)

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin - det vil jeg lige overveje, hvis jeg skal bage i løbet af måneden. Den lyder i hvert fald god, din julekage.

Haha ... jeg vælger den anden taktik - laver alt for meget konfekt;o)

Hanne K's verden sagde ...

Vibeke, ja, det kan du roligt give dig i kast med:o) Dejlig konfekt!

Mig sagde ...

Ummmmmmmm altså....

Sidder igen og savler...

Hyggehygge

Hanne K's verden sagde ...

Hej Jule Mig
De er heller ikke dårlige:o)

Anonym sagde ...

Hej Hanne
Jeg haa lige prøvet din opskrift med hvide trøfler med citron. Jeg rullede dog mine trøfler i blendet pistacienødder. WOW.... jeg er SÅ overrasket hvor godt det smager..tak fordi du hjalp mig på vej :)
Venlig hilsen
Christina www.circleofcolor.dk

Hanne K's verden sagde ...

Hej Christina
Selv tak - det lyder godt nok lækkert med pistacie omkring - og må se drøngodt ud.
Kh Hanne