søndag den 2. august 2009

Projekt Cupcakes





Jeg har længe haft lyst til at lave nogle fine cupcakes. Jeg har set både MissMuffin og Mrs. Cakeaholic lave de fine kager med flot glasur og pynt. Jeg kunne ikke lige vælge hvilket billede, der var bedst ... så alle kommer med.


Som altid … kan jeg ikke rigtigt begrænse mig, når jeg går i gang. Så det blev til 3 forskellige slags. Måske jeg skulle have halveret portionen, for jeg vil tro, at der er kager til 30 mennesker.
Jeg har været rundt hos en veninde, en god ven, mine forældre og som tak for pasning af kat til vores naboer. Nogle kom i fryseren - så må jeg se, om det går ud over pynten og smagen...

Alle opskrifter er fra bogen Cupcakes – nemt og hurtigt af Susanna Tee.

Djævlecupcakes med chokoladecreme

50 g blødgjort smør
115 g farin
2 store æg
115 g mel
½ tsk natron
25 kakaopulver
1 ¼ dl cremefraiche

Chokoladecreme:
125 g mørk chokolade
2 spsk sukker
1 1/2 dl creme fraiche

Kom smør, farin, æg, mel, natron, kakao i en skål og pisk med mixeren til det er glat. Vend cremefraichen i.

Fordel dejen i muffinsforme eller små konfekt/cupcakesforme og bag kagerne i 10-20 min. alt størrelsen på formene i en forvarmet ovn ved 180 grader. Kagerne skal hæve og føles faste.
Lad dem afkøle.

Chokoladecreme:

Bræk chokoladen i stykker og smelt den over vandbad.Tag den fra varmen og lad den køle lidt af. Pisk cremefraichen og sukker i, til du får en jævn creme.
Sprøjt chokoladecremen på kagerne og pynt dem, som du har lyst.
Lad dem stå på køl indtil servering.


Citruskager

115 g mel
1½ tsk bagepulver
115 g blødgjort smør
115 g sukker
2 æg, let sammenpisket
fintrevet skal af ½ citron
2 spsk mel

Citroncreme
85 g blødgjort smør
175 g flormelis
1 spsk citronsaft

Sigt mel og bagepulver sammen i en skål. Tilsæt smør, sukker, æg, citronskal og mælk. Pisk med en mixer til dejen er glat. Fordel i papirforme – enten med en ske eller med en sprøjtepose.

Bag ved 190 grader i 10-20 minutter alt efter størrelsen på formene – til de er let gyldne.
Afkøl på bagerist.

Fyldet: pisk smørret helt blødt, sigt flormelis i og tilsæt citronsaft – pisk til glat og cremet.

Sprøjt fyldet på kagerne, når disse er afkølede. Pynt evt. med violer eller andet. Sæt koldt til servering.

Banan-valnøddecupcakes med limetopping

225 g mel
1 ¼ tsk bagepulver
¼ tsk natron
2 modne bananer
115 g blødgjort smør
115 g sukker
½ stang vanilie
2 æg, let sammenpisket
4 spsk cremefraiche eller syrnet fløde
50 g grofthakkede valnødder (eller pekannødder)

Topping:
115 g blødgjort smør
175 g flormelis
1 spsk limesaft
25 g finthakkede valnødder (eller pekannødder)

Sigt mel, bagepulver og natron sammen. Mos bananerne med en gaffel i en tallerken.

Smør, sukker og vaniliekorn piskes luftigt og cremet. Tilsæt herefter sammenpisket æg lidt af gangen. Pisk godt efter hver tilsætning. Rør de mosede bananer og den syrnede fløde i. Vend den sigtede melblanding i og de hakkede nødder. Fordel dejen i papirformenen med en ske eller med en sprøjtepose.

Bag kagerne ved 190 grader i ca 15-20 minutter alt efter størrelsen på formene.

Afkøl kagerne på en rist.

Pisk smørret helt blødt, sigt flormelis i og tilsæt limesaft – pisk til glat og cremet.
Sprøjt cremen på kagerne og drys med finthakkede valnødder.

Sæt koldt til servering.

16 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
jeg er ikke den store kagespiser, men de der Cupcakes, tror jeg nu sagtens, at jeg kunne spise nogle stykker af.
Jeg får nærmest lyst til selv at prøve, at lave dem!
Knus
Vibeke

Irene sagde ...

Hvor er de fine dine kager og lækre ser de ud :-)

Piskeriset sagde ...

Hvor er de fine! Du behøver da ikke et kursus i kagedekoration ;-)

Eva Nynne sagde ...

Hvor er de fine og ser yderst indbydende ud! Jeg er imponeret - har aldrig selv bagt cupkager, men måske vil jeg give mig i kast med dem en dag...

Eva

Mette Lykke sagde ...

De er meget fine.. Måske jeg skulle bage nogle, istedet for de hæklet. : ))

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mrs Cakeaholic
Tak:)
Jeg blev helt bidt af den sprøjtepose;)

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, hvis man ser Anarkistens kager ... så tror jeg nok, at jeg har brug for mere end ét kursus;)
Og jeg glæder mig!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Eva

Tak:)
De var super nemme at lave, så det skulle du prøve at hoppe ud i.
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
:) Det er også lige til at overkomme at spise sådan et par kager. Især den med citron - den er frisk og sød på en gang.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mette Lykke
Haha... men de hæklede "sætter sig ikke" på samme måde;) Jeg ville helt klart have bedre af at hækle!
Knus

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor ser de altså gode ud!
Og sikke mange du har lavet!
Uhm...
Du skulle ha inviteret gæster til teselskab:)

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, ja, det blev til rigtigt mange ... tror ikke en gang, at jeg fik taget billeder af dem alle. Teselskab det må blive næste gang!

Foodfanatic sagde ...

Hej Hanne,
En god veninde gav mig selvsamme cupcake kogebog, og jeg forsøgte for noget tid siden at lave en af opskrifterne, men resultatet var frygteligt til trods for at jeg, så vidt jeg ved i hvert fald, fulgte opskriften til punkt og prikke. Allerede da dejen kom i formene, tænkte jeg, at den virkede alt for tør. Måske var jeg bare uheldig, eller også var der en fejl i opskriften. Besluttede mig ikke at lave mere fra den bog, men efter at have set dine fantastisk flotte cupcakes, så er jeg kommet på andre tanker. Hvordan smagte de, og hvilken opskrift af dem du prøvede smagte bedst?
Kh foodfanatic :)
Ps. Jeg har svaret på dit Malta spørgsmål inde på min blog i kommentarfeltet.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Foodfanatic

Min favorit var den med citron - med frisk smag af citronen og den lækre creme på toppen passede rigtigt godt til, men de andre var også super gode
Men de skulle vist alle have et par minutter mindre, end der stod i opskriften. Der var nogle enkelte, som fik lidt for meget - og de blev lidt tørre i det. De fleste var dejlige og saftige. Tror at det var dem med chokolade, som egentligt var mest kedelige.

Så tror godt, at du kan prøve nogle af opskrifterne igen:)

Tusind tak for svaret omkring Malta. Nu er jeg mere hooked på at komme dertil. Det gør ikke så meget, at det ikke er det lokale køkken, som er godt, bare man kan få noget lækkert mad. Og italiensk mad er jeg vild med.

Hvis vi vælger Malta på et tidspunkt, så vil jeg gerne have nogle tips:)

Kh Hanne

Anonym sagde ...

Ikke for at være ubehøvlet, men det er altså ikke lovligt at lægge disse opskrifter op. Så vil ingen jo købe bogen en forfatter har brugt TIMER på..
Har selv bogen og den er super god :-)
Og så er dine cupcakes da bare rigtig flot pyntet :-D Er det sukkerblomster?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anonym
Tak for din kommentar, men jeg mener ikke, at du har ret deri.
Jeg angiver tydeligt kilden og tager ikke æren for selv at have lavet opskriften.
Ja, det er sukkerblomster.
Hilsner Hanne