søndag den 13. maj 2012

Rabarberkage med kokos og marcipan


Det skyder op med sprøde rabarberstængler, så man kan nærmest ikke være bekendt, hvis man ikke laver en rabarberkage! ... Så fra tanke til handling er der ikke langt.

Jeg fandt denne opskrift og legede lidt med den ved at tilføje mandelmel og hyldeblomstsukker. Portionen blev fordoblet, da jeg så kunne levere en kage til min mor på Mors Dag.

(2 kager)
190 g rørsukker/hyldeblomstsukker
4 store æg
200 g smeltet smør
210 g hvedemel
40 g mandelmel
80 g kokosspåner
2 tsk bagepulver
1 stang vanille
200 g groft revet marcipan

500 g rabarber, skåret i mundrette stykker
ca 4 spsk rørsukker pr kage

Pisk sukker og æg til massen er skummende og hvid. Rør nu smeltet smør i dejen. Bland de tørre ingredienser sammen og vend i dejen. (jeg brugte økologiske, ristede kokosspåner, som fik en tur i minihakkeren).
Riv marcipanen og vend den i sammen med ca 1/3 af rabarberne.

Fordel dejen i to velsmurte tærteforme.  Fordel derefter resten af rabarberne og tryk dem lidt ned i dejen. Drys med rørsukker.

Bag ved 170 grader i ca. 35 minutter.

Server lun eller kold med rabarberis, vanilleis eller cremefraiche. Opskrift på rabarberis kommer snart på bloggen.

Note:
Virkelig lækker kage - mandel, kokos og marcipan er et godt match til syrlige rabarber. Den får lidt mazarinagtig konsistens og smag.
Hyldeblomsterne kan ikke smages - så brug blot almindeligt rørsukker.
 

 

 

8 kommentarer:

The Cakeaholic sagde ...

Den ser vildt godt ud. Alt med rabarber er fantastisk synes jeg :-)

Annika sagde ...

Mums hvor ser det godt ud.
Hvorfor har jeg en mand der mener at rabarber skal spises rå og ikke i is, kage eller andet :(

Hanne K's verden sagde ...

@Cakeaholic,
Jeg giver dig ret. Rabarber er fantastisk! Jeg skal også prøve at lege lidt med at bruge dem i det salte køkken.

Hanne K's verden sagde ...

@Annika,
Det er en virkelig lækker kage.
Det var dog en sjov tilbøjelighed ;) Jeg kan huske, hvordan man som barn bed i rabarber ... det var vist mest i mangel af bedre ;)Kan han slet ikke overtales? :)

Annika sagde ...

Hanne: Enig der..

Desværre ikke, han nægter at røre skaldyr og frugt der er blevet 'mishandlet' (ud over appelsin og gulerodskage).

Rigtigt trælst, for kager med frugt er jo ren guf :D

Kan så bage til hans arbejde selvfølgelig, men :\

Mick Ogilvie sagde ...

ja det var så desserten. Hvad med at få en god opskrift på ungkvægfilet med rodfrugter i stegeso på min side.

Hanne K's verden sagde ...

@Annika,
Det lyder som nogle af de idéer min gemal også har .. han tager ikke Feta og rom og cola i sin mund.

Hanne K's verden sagde ...

@Mick
Jo, det var da en mulighed på et tidspunkt. Lyder lækkert.