søndag den 15. maj 2011

Krondyrsteg, sød salat og grillede kartofler med ramsløg

Det var slet ikke til at få armene ned for en uges tid siden pga det skønne vejr. Og det kaldte grillen frem.

I går skulle jeg lave mad til min venindes fars fødselsdag. Kronhjortesteg var på menuen. Jeg var heldig at få et stykke, så jeg kunne prøve det af inden den store dag.
Stegene blev dog i går lavet i ovnen ... både grill og ovn frembragte lækkert, lækkert kød.

1 lille krondyrsteg (f.eks. filet, mørbrad, køllesteg)
2 ramsløg
et par kviste timian
et par kvist rosmarin
et skvæt rapsolie
2 dl rødvin
knust peber
5 knuste enebær
½ citron, saften

ramsløgsalt/eller alm havsalt
1 pk bacon
Lav en marinade af rødvin, rapsolie tilsat hakket ramsløg, frisk timian og romarin, knust peber, enebær og citronsaft.
Fjern hinder og sener fra krondyrstegen og lad den marinere 1 døgnstid f.eks. i en frostpose.

Tag stegen ud af posen, krydr med salt og dæk med bacon.

Læg på grillen med indirekte varme eller ved ca 210 grader i ovnen. Steg til en kernetemperatur på ca 59-62 grader. Tag stegen af, pak godt ind i stanniol og et håndklæde. Kødets kernetemperatur vil stige endnu nogle grader, imens den hviler. Ved 65 grader er stegen gennemstegt. Vi kan godt lide, at den er lidt rosa i midten, hvor det så vil være optimalt at tage stegen af varmen ved ca 59 grader.
Lad hvile 20-25 minutter.

Vi fik den sommerligste salat til, lidt tzatziki og grillede kartofler. Dét var et lækkert, lækkert måltid!!

Og mere krondyr må gerne komme til os uden, at vi vil klage os ;o)
 

 

 

 

10 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det ser sørme godt ud..
Jeg har aldrig lavet krondyrsteg, men det ville da være oplagt, kan jeg se..
:-)

Hanne K's verden sagde ...

@Det lille køkken, Det er en skøn spise. Nogle gange kan man være heldig at finde en steg i et supermarked - jeg har set dem både i Føtex, Bilka og Rema, hvis ikke man kender en jæger :o)

Den positive vejleder sagde ...

uyyy, hvor ser det bare lækkert ud!

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

uhm det lyder vildt godt , minder meget om det jeg gør med sådan et stykke, jeg bruger bare ikke bacon man parma eller seranoskinke istedet!
Man kan faktisk også købe kronvildt af skoven.
se på
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Jagt/Statsskovene/Vildt/KlosterhedensVildt.htm

Hanne K's verden sagde ...

@Eva - tak :) Vildt er altid et hit.

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte - tak for link!! En god måde at få vildt på.

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

Ak, det var det gale link, jeg ville have sat det til vilthandleren ind , de har god inspiration til opskrifter
http://www.klosterhedens-vildt.dk/page.asp?pageid=4898&pagename=Krondyr+coulotte&parent=1269 så skulle det være rigtig
hilsen Birgitte

Anna Sigurjónsdóttir sagde ...

Jeg glæder mig meget til at afprøve opskriften. Jeg får mit vildtkød afleveret til døren af Klosterhedens vildt, og finder også opskrifter der , men forandring fryder som bekendt. Skal nok vende tilbage med komment på hvordan det blev :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anna
Håber, at opskriften falder i din smag. Vil glæde mig til at høre, hvad du synes :)
Vh Hanne

Unknown sagde ...

Overnice website you mortal!This web shop provides high-quality instant portion lifts and other accessories. We distinguish ourselves from "prefabricated in China" knocker lifts but display our products in cooperation with 3M.