søndag den 3. maj 2009

Rabarbertærte

Tærten med en bagepapirskant for at undgå for mørk tærtekant...

I dag har jeg fået lavet noget mad og rådet lidt bod på mad/blogforsømmelse i ugen, der er gået.

Det er med at få lavet noget med rabarber, nu hvor de skyder op af jorden i en enorm fart.

I dag har jeg selv komponeret en rabarbertærte. Dvs. den er stykket lidt sammen af forskellige opskrifter og egne ideer.

Rabarbertærte

Tærtedej og fremgangsmåde – se her.

Rabarberfyld
500 g ordnede rabarber
500 g rørsukker
1 stang vanilie
Dette koges til massen er som en marmelade. Det tager lidt tid – måske ½ time. Der skal ikke tilsættes vand, rabarberne frigiver masser af væde.

Crumble:
50 g havregryn
50 g hvedemel
80 g rørsukker
100 g smør
Bland dette til en smuldredej med fingrene.


50-100 g groft revet marcipan
et par håndfulde solsikkekerner

Forbag tærtebunden som i linket ovenfor. Jeg dækker kanten med en bagepapirskrans for at undgå for mørk tærtekant. Drys revet marcipan på bunden. Dernæst rabarberfyldet. Dæk med crumblen og drys til sidst med solsikkekerner.

Bag ved ca. 180 grader i 40-60 minutter til tærten er gylden.

Server med god vanilieis eller cremefraiche.

Velbekomme:o)

4 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Hallo, hvor er det en fed måde at kombinere de forskellige opskrifter på. Jeg er vild med din idé med solsikkekernerne. De er jo sunde og koster ikke en pind i forhold til mandler :-)

Dine rugbrød ser også rigtig gode ud. Sikke flittig du har været i dag :-)

Knus
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Jeg er også vild med solsikkekerner - synes, at deres nøddeagtige smag er fantastisk til kager.

Ja, jeg har egentligt fået lavet ganske meget i dag. Havde ellers bestemt mig for en total-slappe-dag, hvor jeg skulle hvile fødderne. Men hygge i køkkenet er jo også afslappende.
Knus fra Hanne

Piskeriset sagde ...

Mmm! Det går altså ikke - her sidder jeg kl. 22 og bliver lækkersulten! Den ser vel nok lækker ud, den tærte :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Piskeriset
:o) Kender godt fornemmelsen... man bliver så nemt lækkersulten her i blogland.
Kh Hanne