søndag den 10. maj 2009

Pastagratin med oksekød og feta

Jeg er jo ikke mor, men alligevel var der blomster til mig i dag:o) Dejligt!
Pasta i bunden og kødfyld ovenpå...
Med æggeblanding over og bagt i ovnen....

Jeg var lidt blank i dag på ideer til aftensmaden. Så jeg tog en pakke oksefars op af fryseren og tænkte, at jeg så nok kunne finde på en gammel traver af en art.

I stedet blev det til en ny ret, som jeg fandt lidt på hen af vejen. Skarpt inspireret af min yndlingstærte igennem mange, mange år med oksekød, feta og en æggeblanding med tomat.

I dag blev bunden af pasta i stedet for en smørfyldt tærtedej. Smagen var rigtig god – jeg er vild med den kraftige smag af oksekød, timian og hvidløg – blandet med tomat, æg og fløde. Endnu en god kombination:o)

Salaten:
Hjertesalat, agurk, det grønne fra et bundt forårsløg, en stor rød tomat, en håndfuld gule dadeltomater.

Dressing:
A38, cremefraiche smagt til med citron, cayenne, edelsüss paprika, sukker, salt og Heinz Ketchup.

Pastatærte:
200 g risoni pasta eller anden kort pastatype

olivenolie
500 g oksefars
2 store løg, hakket
3 gulerødder, i tynde skiver
3 fed hvidløg, hakket
1-2 tsk timian
salt
cayennepeber

100 g god og cremet feta, i tern

Æggeblanding:

4 æg
1 ds hakkede tomater
2 dl cremefraiche eller fløde
salt

Kog pastaen, skyl i koldt vand og læg i bunden af et smurt tærtefad.

Svits løg og gulerødder i olivenolie sammen med timian til let møre, tilsæt oksekødet og hvidløget og svits med. Smag til med salt, cayenne og evt. mere timian. Det skal have en kraftig smag af timian og hvidløg. Læg kødblandingen over pastaen i fadet. Drys fetatern ud over det hele.

Pisk æggemassen sammen og fordel ud over fadet.

Bages ved 200 grader i ca 35 minutter. Evt. de sidste 5-10 minutter ved varmluft eller 225 grader.

Velbekomme:o)

Ingen kommentarer: