søndag den 8. februar 2009

Karry og Salsa

Lidt grøn chili ville nok have pyntet....



Planen var i dag, at jeg ville have lavet en fantastisk italiensk kyllingeret, men den må vente med at komme her på siden...for med snevejr og vinterstemning, så var lysten mere til det hotte - karry og salsa. (kan I ikke vente på den italienske ret - så kig her på mit websted: http://sites.google.com/site/hannesside/Home/opskrifter/kylling)

Det blev en ret, som nærmest "komponerede" sig selv, som det skred frem i processen. Og da jeg ikke kunne bruge hele dåsen med ananas i karryretten, forsøgte jeg mig med en ananassalsa med chili og lime. Virkeligt godt til den lidt søde og cremede kylling i karry.

Det, som gør en god karryret, for mig - er at retten harmonere med det søde, salte, stærk og syrlige... Så kan lave på mange måder - dette er blot et bud.

Kylling i karry:
olivenolie
10 stk kylling inderfilet
1-2 porre
½ pakke bacon
1 fed hvidløg
1 godt madæble - jeg brugte Elstar- Fantastisk æble
2 tsk karry - eller efter smag
½ dåse ananas
saft fra ananasdåse
2 dl fløde
salt, peber

Brun kylling i olivenolie og krydr med salt og peber. Læg i et smurt ildfast fad. Snit porren i ringe og svits, krydr med salt - læg oven på kyllingen i fadet.
Skær bacon i strimler, hak hvidløg og skær æblet i små tern. Svits bacon, hvidløg, æble og karry i lidt olivenolie. Tilsæt saften fra ananas (jeg bruge ca. halvdelen), fløde og lad panden simre ca. 5 minutter - smag til med salt og peber. Evt. cayennepeber for ekstra bid.
Hæld saucen over kyllingen.
Sæt i ovnen i 20 min. ved 200 grader.

Ananassalsa:
½ dåse ananas
1 rød chili
1 lille rødløg
saft fra 1 lime
koreander
½ peberfrugt
salt

Hak alle ingredienser i små tern, strimler. Bland det hele med limesaft, koreander og salt.
Sæt koldt min. ½ time før servering.

Server med ris eller nudler.

Tips
Frisk koreander er ofte besværligt at finde i butikkerne herhjemme. Og ofte får jeg heller ikke brugt et helt bundt.
Derfor er jeg begyndt at købe et glas med hakket koreander, som ligger i olie. Blue Dragon har det - sælges i Føtex/Bilka. Når jeg har taget af glasset, "forsegler" jeg med olie - og glasset kan holde sig i flere måneder. Det kan være nødvendigt at skrabe det øverste af, hvis det har stået længe.

God appetit:o)

Ingen kommentarer: