onsdag den 7. juli 2010

Jordbær/rabarber/hyldeblomstmarmelade


Jeg havde fået købt nogle jordbær, som jeg ikke nåede at spise. De blev til jordbær/rabarber/hyldeblomstmarmelade. Jeg har gang i en hyldeblomstsaft-produktion - så jeg snuppede lige en dl af dette ... tænkte, at det måtte kunne gå rigtigt godt sammen. 
Det smager rigtigt godt. Hyldeblomsten er ikke så tydelig, men det giver alligevel lige en snert.

1 dl konc hyldeblomstsaft
250 g rabarber
200 g jordbær
 150 g sukker
½ stang vanille
1 spsk sukker + 1/4 tsk melatin
Rabarber og hyldeblomstsaft bringes i kog og koger 3 minutter, hvorefter jordbærene tilsættes og koges med endnu ca. 5 minutter. Herefter tilsættes sukker og vanille og det koger 2 min.
Sukker/melatinblandingen tilsættes og koger med i 2 minutter.

Hældes på skoldede, evt atamonskyllede glas og låget sættes straks på.

4 kommentarer:

Lene sagde ...

Bare farven er meget lækker.

Hanne K's verden sagde ...

Lene - ja, den er rigtig fin i farven:)

Piskeriset sagde ...

Mmm... god kombination af yndlingsråvarer... havde jeg ikke i forvejen et par glas jordbærmarmelade, så ville jeg fluks lave dette :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piske
Ja, det er virkelig skønne sager.
:)