søndag den 4. november 2012

Små franske fristelser - den sagnomspundne Macaron


I mit køkken er der blevet prøvet kræfter med den lille macaron, som der går så mange historier om. Den er en lille temperamentsfuld sag, som måske lever sit eget liv... Jeg synes nu, at det gik rimeligt smertefrit. Selvfølgelig fik jeg en plade med nydeligt krakelerede macarons uden fødder .... og nogle, hvor bunden ikke rigtigt ville slippe fra bagepapiret, og nogle som var ret flade. Det er dog småting, i forhold til hvilket mysterium kagerne af og til er omgivet af.
Man skal lige have taget på at finde den rette konsistens på dejen, den rigtige ovntemperatur og den nøjagtig bagetid.

Jeg har fået gode fif og opskrifter fra andre bloggere. Christoffer på Love Food Love Cooking har lavet et super godt indlæg, hvor maracon-bagningen kommer ned på et plan, som gør, at man rent faktisk tør kaste sig ud i det. Du kan se hans indlæg her.

Jeg har prøvet både Christoffers opskrift, Sukkerhjertes og Chocolats. Jeg har haft mest succes med Chocolats opskrift, som også er ret simpel at huske.

Jeg startede med at lave små portioner, så ærgrelsen ikke var så stor, når det ikke helt lykkedes. Den kan med fordel ganges med 3 - mål opgivet i parentes i opskriften, når man har fået taget på bagningen.

Basisopskrift:
1 stor æggehvide (3)
25 g sukker (75 g)

43 g mandelmel (130 g)
75 g flormelis (225 g)
evt. lidt frysetørret bær, et nip kakao
Æggehviden piskes næsten stiv, sukkeret tilføjes og massen piskes, til den er helt stiv.

Mandelmel og flormelis sigtes sammen. Jeg synes, at det var en fordel at give den tørre blanding en tur med stavblenderen først.

Mandelmelsblandingen foldes i marengsmassen. Der må gerne røres med lidt fast hånd. Man kan trykke dejen lidt op af siderne på skålen for nærmest at presse luften ud af dejen. Dejen er klar, hvor den har en konsistens, når man har kørt skeen igennem dejen og den smelter sammen og bliver glat i løbet af 20-30 sekunder.
 
Her er massen ved at være klar til at komme på sprøjte pose med en stor rund og glat tylle.  Dette gøres forsigtigt, da man ellers risikerer at slå endnu mere luft ud af dejen og den dermed bliver for tynd.
 
Små kager sprøjtes ud på bagepapir med 1-2 cms mellemrum. Kagerne skal have en diameter på ca 4 cm og en højde på ca 4-5 mm.

Bank bagepladen et par gange mod bordet for at slå luftbobler ud af kagerne. Prik med en nål, der hvor du kan se bobler. Lad bagepladen stå og tørre ca 20 minutter. Tørringen gør, at overfladen hærder en smule og det hjælper til, at kagerne ikke sprækker, når de kommer i den varme ovn.

Ovnen sættes på et sted imellem 120 og 160 - det afhænger af ovnen. Hos mig passer det med 140 grader.
Bagetiden passede med 20-21 minutter.

Hiv bagepapiret over på en rist og lad kagerne køle dér. Når kagerne er kolde tages de forsigtigt af bagepapiret. De parres 2 og 2 og lægges sammen med chokoladeganache, frugt-smørcreme, lemoncurd m.m.

Fejlbagning - for høj varme og kagerne krakelerer
 
Her et resultat, som næsten er lykkedes ... de er en smule flade, men har dog en lille "macaron-fod".
 
Og så er den ved at være der:
Note: En fin lille kage - sød og sprød. Selve mandelkagen er meget sød og der må derfor gerne være knald på smagen i fyldet - dvs. noget syrlighed fra bær eller en god chokoladeganache lavet af en chokolade med høj kakaoprocent. 

10 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

De er så fine - dem er du altså god til at lave :-)

(men du pirker også til min dårlige samvittighed... jeg bør snart eksperimentere med macarons igen...)

Christoffer - Lofoloco sagde ...

Nej hvor er de fine ... Godt du tog tålmodigheds-hatten på :-)

Det er jo ikke svært, når man først finden konsistens, temperatur og bagetid.

foodfanatic sagde ...

Åh Hanne, dit indlæg om macaroons kommer som sendt fra himlen. Jeg går nemlig i disse dage og overvejer at kaste mig ud i dem selv for første gang. Jeg har godt nok prøvet det i en gruppe på en madlavningsskole, men det tæller ikke helt. God idé med de små portioner. Jeg tror, at jeg vil prøve det samme.
Kh Nadia

Maden i mit liv sagde ...

Nu SKAL jeg altså snart prøve at lave sådan nogle. Er blevet ved med at udsætte det, netop pga alle rygterne om de umulige kager, men det virker da rimelig tilforladeligt:-)

Mange hilsner fra

Anne.

Hanne K's verden sagde ...

@Piske
TAK :) Det gik også mere smertefrit, end jeg havde turdet håbe.

Måske der snart kommer nogle små gule på din blog med diverse curds i? ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Christoffer
Tak - og tak for hjælpen!!
Og du har ret, når først man knækker koden på de 3 parametre, så går det ret godt :)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia
Glad for at kunne hjælpe :) Og mon du har fået dig kastet ud i projektet? :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Anne
Sådan har jeg lige præcis også haft ... men lige pludselig, så når man til det og de er altså ikke så svære, som de er blevet blæst op til :) og hvis man eksperimenterer med de små portioner, så er det til at overskue, når det alligevel går lidt galt ;)
Mange hilsner
Hanne

foodfanatic sagde ...

ikke endnu, men det kommer. Kom dog liiiige til at bruge mit mandelmel til at lave dine vanillekranse (som ente som vanillesmåkager i stedet).
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

@Nadia - de vanillekranse er bare det bedste. Naivt havde jeg kun lavet en portion midt i december. Så har lige her til morgen lavet endnu en portion ;) Ingen jul uden!
Kh Hanne