mandag den 28. juni 2010

Kylling og skøn italiensk bønnesalat





Jeg er totalt bagud med blogindlæg ... og der er ikke, fordi jeg har lagt på den lade side. Tværtimod har jeg lavet mad i bunker den sidste uges tid, så der har ikke været tid til at få indlæg lagt herind.

Nu vil jeg forsøge at tage mig sammen og få noget af det på bloggen.

Jeg fik en frygtelig trang til kyllingelår i sidste uge ... og det var godt!!

Dertil endnu en bønnesalat - jeg har fået smag for de proteinrige og sunde bønner. Det skal udnyttes - så det er med at få afprøvet forskellige muligheder. Denne version var lige i skabet - især hvis man elsker de italienske krydderurter. De soltørrede tomater tilfører en intens og lækker smag til bønnerne.

Italiensk bønnesalat 
Bønnerne udblødes og koges til de er møre.

Fyld
5-7 soltørrede tomater, finthakket
en stor håndfuld hakkede friske krydderurter - f.eks. basilikum, vild merian, timian - gerne med blomster
1 stort hakket rødløg
en håndfuld søde tomater
½ agurk
1 peberfrugt
olivenolie, balsamicoeddike
salt, peber, sukker
Alle de hakkede grøntsager blandes med olivenolie, balsamico, salt, peber og sukker ... efter smag og behag.
Dette blandes med de lune bønner og får lov at trække - kan sagtens spises efter 1 times tid, men det smager også skønt dagen efter.

Server til f.eks. et stegt kyllingelår ... eller hvad man føler for.




12 kommentarer:

heidi sagde ...

Tak for inspirationen - bønnesalaten ser lækker ud.
Og det er også noget jeg gerne ville gøre mere i - men desværre er herren i huset ikke vild med bønnernes konsistens.
Det er dog lykkedes at lokke sorte bønner i ham - de er heller ikke helt så melede som mange andre typer - så måske jeg lige skulle forsøge at liste det ind i menuen snart :-)

Vibeke sagde ...

Det ser dejligt ud, selv om jeg ikke er den store bønnespiser, (på grund af konsistensen) så kunne det nu godt friste.
Knus
Vibeke

Anonym sagde ...

Uhhh hvor ser dèt lækkert ud. Jeg skal huske at købe bønner og så skal jeg prøve denne opskrift. Uhmmm :-)

Mig sagde ...

Har det fint med bønner hvis der er nogen der laver dem til mig...

Men ellers.. så ikke... synes det kikser for mig....

Det ser altså lækkert ud !!!

Hyggehygge
Marianne

Signe sagde ...

Skal vist snart have brugt nogle bønner fra fryseren til noget a la det her - som altid, tak for inspirationen, Hanne :-)

Piskeriset sagde ...

Mmm! Sådan en bønnesalat er nu lækker, og godt at se, at billedstørrelsen lykkedes :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Heidi

Det var da så lidt:) Jeg tror måske at de sortøjede bønner kunne falde i herrens smag. Jeg synes ikke, at de er nær så melede, som nogle mange andre ... måske lidt som de sorte. Dem skal jeg i hvert fald have prøvet - hvis du siger de er sådan.
En anden god ting er, at liste dem ind i en kødsauce...
Ja, man må bruge sin kvindesnilde;)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Tak :) Sådan har jeg også haft det - men jeg synes ikke, at disse er så slemme i konsistensen ... de store hvide er en anden snak ;)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Vibeke, tak :) Ja, det skal du tage at prøve. Smager så lækkert, når de får et skud af Italiens lækre krydderurter og tomater.

Hanne K's verden sagde ...

Marianne ... med de fine kager, som du kaster dig ud, så tror jeg på, at du sagtens kan koge nogle bønner ;)

Hop ud i det - du vil ikke fortryde.
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe
Tak :) og i lige måde.
Jeg synes, at det er en fabelagtig måde at få bønner på. Jeg leder med lys og lygte efter en lækker bønnecreme - det kan også smage fantastisk, men absolut også vildt kedeligt, hvis man ikke rammer rigtigt;)

Hanne K's verden sagde ...

Piske, ja - tak for hjælpen med billederne. Det gør det nu lidt sjovere :)
De salater er et hit - og jeg kan jo kun takke dig for, at jeg fik øjnene op for den mulighed!!