mandag den 1. juni 2009

Fantastisk grillmad



Igen var vi heldige… Sander og min bror afleverede 2 store ørreder i går. Så behøvede jeg ikke tænke mere over, hvad vi skulle have til aften. En lækker grillmenu blev det til – hvad kan man næsten andet med det skønne vejr.

Ideerne voksede frem efterhånden, som jeg lavede maden. Basisingredienserne var ½ ørredside, nye kartofler og asparges. Dette var, hvad jeg fandt på – det hele smagte super godt og sommerligt:

Grillede asparges svøbt i bacon
asparges
bacon
salvie, citrontimian
olivenolie
evt. mozarella
Knæk det nederste af aspargesene. Tag 1 skive bacon, drys med enten salvie eller citrontiman og sno omkring 2 asparges.
Læg en smule mozarella henover. Dryp med en smule olivenolie.
Grill.

Fyldte tomater
tomater
frisk mozarella
frisk basilikum
en lille håndfuld ristede pinjekerner
olivenolie
citronsaft
hvidløg
salt, peber
Hak mozarella, basilikum og pinjekerner fint. Bland med olie, citron, hvidløg, salt og peber og fyld i udhulede cocktailtomater.
Grill.

Ørred med flødeost, lufttørret skinke og estragon
1 halv ørredside
½ bakke flødeost
dijonsennep
frisk estragon
lufttørret skinke
salt, peber
Bland flødeost med sennep, hakket estragon og hakket skinke. Smag til med salt og peber.
Smør på kødsiden af ørreden.
Grill på en grillbakke ca 8-10 minutter over direkte varme med låget på. Pas på, at fisken ikke får for meget. Det er bedre at tage den af et par minutter for tidligt og lade den stege færdig på køkkenbordet dækket til med folie.

Hertil nye kogte kartofler med smør eller aïoli.

Velbekomme:o)

12 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser dejligt ud, og det med at pakke asparges ind i bacon, smager fantastisk.
Jeg gad altså godt, hvis der kom nogen med et par store ørreder, gad vide om jeg bliver nødt til at gå ned og fiske i den Put and Take sø, vi har i nærheden, - for i det hele taget at få ørreder, før i tiden fik jeg da tit fat i ørreder,men det er ligesom ved at være længe siden.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Det kan da godt være, at du skal en tur ud med snøren.
Tak for tipsene om oksekødet. God idé at prøve Torvet. Og nemt at få leveret ved døren.
Knus Hanne

Piskeriset sagde ...

Hvor skønt med en fisk, der lige kommer forbi! :-D

Det ser rigtig appetitvækkende ud - hvis jeg ellers havde mulighed for at grille, så ville jeg fluks kaste mig over din ørredopskrift!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris

Jeg har ikke selv tålmodigheden til at fiske, så ja, det er skønt, når de lige kommer forbi med nogle poser:o)

Man kan sagtens lave retten i ovnen - f.eks. med laks i stedet for.

Ha' en dejlig aften.
Hilsner Hanne

May Anna sagde ...

Hvor lyder det helt fantastisk lækkert. Gad vide, om jeg kan lokke nogle til at lave retten til mig, da vi ikke må grille her i boligområdet. Nåh ja, der var jo mulighed for tilberedning i ovn. Og fiskehus har jeg tæt på, men de er hammer dyre.

Mette Lykke sagde ...

Kære Hanne.
det er en lækker grill menu du har budt på der, man lever godt hjemme hos dig.
Sommer smil.

Pernille på 1. sagde ...

Kære Hanne

Den fisk ser bare fantastisk ud, da vi er total fiskespisere og også laver det på grille så skal din opskrift prøves af for jeg har ørrede liggende, de kommer nemlig også selv forbi her :)

Knus

Irene sagde ...

Hvor ser det altså bare lækkert ud, mine tænder løber nærmest i vand....især de aspargs ser vildt gode ud :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Manna

Det smager også dejligt fra ovn, selv om det selvfølgelig mangler den grillede smag.
Du må lokke ;o)

Ja, fisk er temmeligt dyrt... Min nevøs (6 år) første bud på, hvad han skulle have for fiskene - 2 pænt store ørreder- var 500 kr... Men så skulle han lige tænke lidt over det... så blev prisen ét bolche. Det endte med en krukke bolcher og 50 kr. Drengen var glad og det samme var faster;o)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Mette Lykke

Tak:o) Jo, vi lever godt ... nogle dage. Til hverdag bliver det tit lette løsninger og rugbrødsmader...

Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Pernille

Den slags ordninger kan vi li'!! - at ørreder lige kommer forbi;o)

Det smagte super godt koldt dagen efter på rugbrød. Så man kan roligt lave en lidt for stor portion. Grillsmagen trådte rigtigt frem, da den var kold.
Knus fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Mrs Cakeaholic

Tak:o) Det smagte også virkeligt dejligt.
Asparges er virkelig lækre på den måde... selv om lidt af det sunde går af dem, når de svøber sig med bacon;o) Men pyt - smagen er i top.

Kh Hanne