søndag den 12. april 2009

Langtidsstegt lammebov og fantastisk mos





I aftes fik vi langtidsstegt lammebov. En opskrift, som min mor sendte i et link til mig fra Aftenshowet på DR 1 – se evt. her.
Jeg skriver lige opskriften alligevel her nedenunder. Jeg har rettet en smule i det. Kødet blev utroligt saftigt og mørt. Krydderierne kan man bare ændre på, som man nu har lyst.

Dertil nogle tomater bagt i 4 timer ved samme temperatur og en skøn, skøn mos. Jeg så på hos Vibeke, at hun i går havde lavet en grøntsagsmos og fik lyst til at prøve dette.
Og det smagte så forrygende.

langtidsstegt lammebov

1 lammebov
1 spsk. Fennikelfrø
3 kviste rosmarin
½ flaske hvidvin
4 spsk. Olivenolie
3 citronskiversalt
godt med kværnet sort peber
2 hele hvidløg brækket i fed
2 løg med skal skåret i kvarteTænd ovnen på 110 grader UDEN varmluft.Snit fedtet på lammeboven først den ene vej og så den anden vej.Læg lammeboven i en bradepande - stænk med olivenolie og drys med fennikelfrø, salt og peber. Læg citronskiver og rosmarinkvist på, drys hvidløgsfed ud over, læg de kvarte løg ved og hæld hvidvin i bunden.Kom sølvpapir om bradepanden så der er lukket ind til lammet og stil bradepanden i den varme ovn. Lammet skal steges i ovnen i 10 timer.Ovne kan være meget forskellige i varmen så 110 grader er en cirka-temperatur.

Ovnbagt grøntsagsmos
2 bagekartofler
2 gulerødder
1 løg
2-3 fed hvidløg
en håndfuld persille
2 spsk smør
2 spsk creme fraishe
1 æg
salt og peber
50 g cremet feta
Skær alle grøntsager i små stykker og kog det hele inkl. persille til det er mørt. Mos grøntsagerne og bland med smør, creme fraishe, æggeblommen, salt og peber.
Vend fetaen i og pisk æggehviden stiv og vend forsigtig sammen med mosen. Læg nogle små klatter smør oven på. Bages 30 minutter ved ca 180 grader.

Ovnbagte tomater
et par klaser cherry-/cocktailtomater
lidt honning
lidt god balsamicoeddike
et par kvist frisk timian
et par fed hvidløg
salt og peber
Læg tomaterne på et stort stykke stanniol. Hæld honning, eddike over og læg timian og hvidløg ved. Drys med salt og peber.
Bag i ovn ved ca 100 grader i 6 timer.

Velbekomme:o)

12 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Kære Hanne.
Tror du det går and med en kølle istedet for bov..
Jeg har nemlig en lammekølle i frysernen som jeg gerne vil have spist i påsken: Og med sådan en mos bliver Søren en glad mand med en glad mave..
Ha`en dejlig søndag.
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Kære Mette Lykke
Ja, mon ikke. Jeg ved ikke, om der er valgt bov, fordi den måske er knap så mør i sig selv. Men jeg forsøgte at langtidsstege en okseculotte for noget tid siden og det blev super godt. Så jeg vil tro, at man kan langtidsstege de fleste udskæringer. Jeg ville selv hoppe ud i et forsøg med køllen.
Og en mand med en glad mave, det er ikke at kimse af..
Knus fra Hanne

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser og lyder dejligt, Og det med tomaterne er ikke tosset.
Jeg eksperimenterede i går med kødet, med noget sur sødt, og du gjorde faktisk det samme med tomaterne.
Knus
VIbeke

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne
Det var vel nok en lækker måde at lave lam på. Og en bov er så meget billigere. Da jeg skulle købe mit påskelam så jeg at man kunne få en frossen bov for 50 kr i Kvickly, køllen kostede 150 kr.
Mosen ser rigtig god ud også :-)
God påskesøndag!
Knus fra
Malou

Madame sagde ...

Det lyder utroligt lækkert, Hanne! Din grøntsagsmos får jeg lyst til straks at prøve - men vi har lige spist, så det må blive en af de næste dage.

Varme klem og ha' en dejlig aften!

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Det er sjovt at eksperimentere med det sødt og surt.
Kød bliver virkeligt lækkert, når det langtidssteges. Det skal jeg jeg prøve noget mere af.
Knus fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Ja, det var en god tilberedningsmåde. Det blev virkeligt saftigt og godt.
Nu er du jo, som du selv siger, madnørd;o) Er boven ellers mere sej end køllen? Det er da i hvert fald noget af en prisforskel.
Mosen var SÅ god.
Knus fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Madame
Det var virkelig en god mos. Så den kan du godt hoppe på at lave, når du igen er sulten;o)
Knus fra Hanne - også en god aften til dig :o)

Pernille på 1. sagde ...

Kære Hanne
Jeg elsker lammekød så det her er lige noget for mig. Nu har jeg ikke noget bov men det kan jo købes ind til weekenden, jeg har ikke fået nok af lam i påsken.
Kan du have en god tirsdag

Hanne K's verden sagde ...

Kære Pernille
Lam kan man ikke få nok af. Og bov er super billigt ift. lammekølle. Så god fornøjelse i weekenden:o)
God tirsdag til dig også.
Hanne

Anonym sagde ...

Kære Hanne!

Den lammebov er bare rigtig lækker.
Ham Mikkel Egelund er bare en super kok(dr1 aftenshowet),
har også selv brugt hans opskrift.

Mange hilsner Lise.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lise
Og velkommen til:o)

Ja, det er en super skøn måde at tilberede lam på. I det hele taget er langtidsstegning en fantastisk tilberedningsform.

Mange hilsner til dig.
Hanne