søndag den 1. marts 2009

Spinat- og lakselasagne



I dag skulle jeg prøve noget, som jeg ikke har prøvet - hverken lavet før eller smagt. Har altid sværget til oksekødslasagne... Men nogle gange skal man jo hoppe ud i noget nyt.

Jeg så Rachel Allen i et madprogram lave en lignende ret - jeg har blot tilføjet laksen. Hun laver ofte retter, som jeg får vildt lyst til at sætte tænderne i.

Og resultatet var godt. God smag, god konsistens - dejlig pastaret. Dog tænker jeg, at det ikke skal være en selvstændig ret. Det er lidt tungt i det. Så måske en dejlig salat til, eller lasagnen uden laks og så som tilbehør til f.eks. dampet fisk. Retten kunne også være fin i mindre portioner som en forret.

Spinat- og lakselasagne
ca 12 plader lasagne
1 stor håndfuld friskrevet parmesan

Bechamelsauce:
30 g smør
35 g mel
6 dl mælk
muskatnød
salt, peber
Varm mælken. Smelt smør og pisk melet ud i dette. Spæd nu op med mælken. Lad saucen koge igennem et par minutter for at fjerne melsmagen. Smag til med muskatnød, salt og peber.

Spinatblandingen:
500 g spinat
et nip sukker, salt og peber
1 bøtte ricotta ost
50 g ristede pinjekerner
200 g røget laks
20 g smeltet smør
salt, peber
Damp spinaten - uden at tilføje ekstra vand. Hvis det er frisk spinat, er det tilstrækkeligt med den væde, som hænger ved efter vask. Og er det frossen spinat, er væden der i sig selv.
Smag til med lidt sukker, salt og peber.
Hæld i en si og pres med en ske mest mulig væde ud af spinaten. Hak efterfølgende.
Bland i en skål den hakkede spinat, ricottaost, pinjekerner, smeltet smør, laks, salt og peber.

Et ildfast fad smøres. Start med et par skefulde bechamelsauce. Læg så et lag lasagneplader. Tag ca 1/3 af spinatblandingen og glat ud ovenpå pladerne og derefter et par skefulde bechamelsauce - fortsæt med dette. Drys et par gange lidt parmesan ovenpå bechamelsaucen. Ovenpå det sidste lag plader, hældes bechamelsauce og drys til sidst med parmesan.

Bag ved 180 grader til overfladen er gylden og pladerne møre.

God appetit:o)

2 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Hej Hanne
Det ser vel nok godt ud. Jeg gemmer gerne fiskerester i fryseren til sådan en omgang af og til. Hvor stor en bøtte ricotta brugte du?
KH Malou

Vibeke sagde ...

Det ser godt ud Hanne, Jeg lavede den som forret i restauranten, og der serverede vi den på et leje af forskellige salater som var vendt i dressing, men det ver også kun en forret.
Kærligst Vibeke