lørdag den 13. april 2013

Kokossuppe med kylling, grøn karry og spinat

Jeg er jo, som ingen nok kan være i tvivl om, vild med det asiatiske køkken og har ofte lavet thaiinspirerede supper. Denne udgave med kokos, grøn karry og spinat er dejligt afbalanceret i smagen. Man skal passe lidt på med den grønne karry, hvis det er en af de gode - det er stærke sager. Får man karryen godt afstemt med kokosmælk, lime, salt/fishsauce og sukker - så går det op i en skøn højere enhed.
Green curry - købt hos etnisk købmand
Det var endvidere lækkert med spinaten, de sprøde gulerodsskiver og lidt crunch og frisk sødme fra sukkerærterne.
Jeg surfede lidt rundt og lod mig inspirere af denne laksa og kogebogen Mit thaikøkken af Hanne Holm.

1 hel kylling
ca 1 spsk smagsneutral olie
1-2 tsk grøn karrypasta (jeg nøjedes med 1 tsk!!)
4 fed knust hvidløg
1 stort, finthakket løg
1 ds kokosmælk (ikke light)
9 dl kyllingefond
ca 100 g Sobanudler eller lignende
3 gulerødder
½ bakke sukkerærter
200 g babyspinat
ca 2 tsk sukker
2 limefrugter
salt
koriander
purløg
Start med at partere kyllingen/kødet skæres af benene. (Benene kan koges sammen med suppeurter - eller gem skroget i fryseren til en anden dag, hvor du har tid til at lave din egen fond). Skær kødet i tern på ca 1x1 cm - hold kødet fra brystet adskilt fra kødet fra låret. Låret kan tåle lidt længere tid i gryden uden at blive tørt.

Varm olien op i en gryde. Rist karrypastaen sammen med knust hvidløg. Hvis det bider for voldsomt fast i grydens bund, tilsæt da et par spsk kokosmælk. Skru ned for varmen og tilsæt evt lidt mere olie, svits løget ca 5 min - gerne sammen med kødet fra lårene. Tilsæt herefter kokosmælk og fond. Lad simre 10 min. Tilsæt kyllingebrystet og nudler 5-7 min før suppen skal serveres, gulerødder ca 3 min før servering, sukkerærter og spinat ca 1-2 min før servering. Spinatbladene skal blot lige falde sammen. Det er vigtigt at grøntsagerne kommes i til sidst for at bevare sprødheden. Smag til med lime, sukker og salt.
Ved servering drysses med koriander og purløg.

Ingen kommentarer: