fredag den 10. august 2012

Herlige wontons

Wontons har været på min "to-do-liste" igennem flere år. Som så tit, når jeg har set noget, som jeg må prøve, går der ALT for lang tid, inden jeg får taget mig sammen. Igen må jeg sande, at det for tåbeligt!! For disse wonton er så fabelagtigt lækre, at man næsten må knibe en lille tåre - og det er ganske sandt!

Jeg lod mig inspirere af CPHfoodie's opskrift, som var såre simpel at gå i gang med. Det er sådan en ret, som ser ud til at være meget mere bøvlet, end den rent faktisk er. Der er lidt "folde"-arbejde, men det er hyggeligt og meditativt. Fyldet skal blot røres sammen og fyldes råt i wontonpladerne.

Man kan selv lave sin wontondej, men der sprang jeg over, hvor gærdet er lavest og købte en pakke i en af de små etniske butikker. Dejen findes på frost og tør op i løbet af en times tid. Dejen er virkelig lækker - blød og smidig. Sådan en pakke kostede kun 15 eller 20 kr og der er ca 50 dejlplader i pakken.

Fyldet:
(ca 40 wontons)
300 g hakket svinekød
100 g kinakål, fintsnittet
3 forårsløg, fintsnittet
1 snackpeber, fintsnittet
2 fed hvidløg
en stump ingefær, fintrevet svarende til ca 2 tsk
en stor håndfuld frisk koriander, finthakket
2 tsk sesamolie
ca 1 tsk sambal oelek
1-2 spsk risvineddike
1-2 tsk rørsukker
soyasauce
evt. lidt salt
Alle ingredienser røres godt sammen og får lov at trække en halvtimes tid i køleskabet.
Smag til med soya, evt. salt, rørsukker, sambal oelek og risvineddike. Der skal være en god balance imellem salt, sødt, stærkt og syrligt.
Så er der gjort klar til at lave små wontons - en lille skefuld fyld lægges midt på dejpladen, pensel rundt om fyldt med en lille smule vand og fold dejen omkring  fyldet. Poserne skal klemmes godt sammen, så de ikke går op under tilberedningen.
Man kan enten folde dem som små poser, som her...
Eller lave dem mere kantede, som her...
Nu skal de små wontons steges i en smagsneutral olie ved medium varme ca. 3-6 minutter til de er gyldne under bunden. På en stor pande kunne jeg have ca 17-20 wontons - de skal ikke stå alt for tæt, da de så klistrer sammen.
Herefter hældes 1½-2 dl vand ved, panden dækkes med sølvpapir og simrer/damper videre i 5-10 minutter. Hold øje med at vandet fordamper og at de små wontons er møre og færdige. Man kan skære en enkelt pose over for at se, om farsen er tilberedt.

Så er det blot at servere med soyasauce og f.eks. denne lækre chiliglaze.

Note:
Det er bare hyggemad, når det er bedst. Fik komplementer, som var nærmest tårevædede af min veninde og Gustav kaldte dem "herlige" ... ikke et normalt i ord i hans vokabularium, hvilket må tolkes meget postivt.
Jeg kan ikke vente til, at jeg igen skal eksperimentere med andet fyldt, som f.eks. rå tigerrejer eller kylling.

Jeg tilberedte kun halvdelen af portionen den første dag. Lod resten farsen stå i en skål i køleskabet og pakkede wontondejen i en plastik pose. Næste dag lavede jeg resten - og her skulle jeg blot hælde lidt væde fra farsen inden.

14 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

De ser PRAGTFULDE ud. Mums :-)

Tror da vist også hellere jeg må lave mig en omgang af dem.

Kram fra Malou

Det Lyseblå Køkken sagde ...

Uhm... Som du dog tryller :-) Jeg sætter dem på min kilometerlange "todo-liste" ;-)

Ha en superhygge aften i aften

Knus
Maj

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Du er ikke den eneste, der er "sidst" med at lave de ting, der er oppe i tiden. Jeg kommer også altid sent til den slags - skidt med det, så når det at blive moderne igen!
De ser skønne ud - næsten som fyldet til den måde jeg laver forårsruller. Mums, gad vide hvor længe de kommer til at stå på min det-må-jeg-altså-prøve-liste?

Christoffer - Lofoloco sagde ...

Wontons (og meeeget andet) står også på min to-do liste :-)

De ser rigtig lækre ud - kan godt forstå du har fået komplimenter

/Christoffer

Hvorfor f..... skal det være så svært? sagde ...

UHM....de ser lækre ud. Hilsen Jette

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Tak :) De var også skønne. Har lige købt nye wontonplader og glæder mig allerede til at lege med dem.

Ja, forkæl du dig selv med sådan en omgang.

Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Maj
:) ... ak ja, den liste kommer man bare aldrig til bunds i. Et eller andet sted er det jo det fantastiske ved madlavning, der er altid noget nyt, man kan kaste sig over.

Tak - vi havde en dejlig aften.

Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Tante Sød,
Hahaha, du har helt ret!! Så når jeg engang kommer til pulled pork, så er det nok hipt igen ;)

Putter du også rå fars i forårsruller? Der plejer jeg at svitse kødet - men kan man undgå dette, så må det prøves. Det afkorter jo noget tilberedningstiden.

Hanne K's verden sagde ...

@Christoffer,
Det er godt at vide, at jeg ikke er ene om den lange to-do liste ;) Din Bun Cha er blandt andet en af de ting, som jeg skal have lavet ... på et tidspunkt!

Hanne K's verden sagde ...

@Jette,
Tak :) Får allerede lyst til at lave en ny portion.

H. Dottie sagde ...

Åhh, må jeg komme til middag hos dig?? Jeg elsker thaifood, men de der ser simpelthen så gode ud og jeg er sgu så fantasiløs i øjeblikket, hvor energien bruges på det nye job. Det er en god erstatning for kolde rugbrødsmadder det der! :-) *LikeØ

Hanne K's verden sagde ...

@Hottie
Det ville være en fornøjelse at servere dig en middag! :)
Og ja, absolut en god erstatning for rugbrødsmadder.

Piskeriset sagde ...

Jatak! Det er en af mine yndlings-asia-hapsere, som jeg får alt, alt for sjældent!

Hanne K's verden sagde ...

@Piske,
Det må du lave om på. De er helt sikkert også blevet en yndlingsting her. :)