søndag den 19. juni 2011

Mexikansk kylling med chilibønnegryde

Oftest falder valget på oksekød, når jeg skal lave noget med brune bønner. Her i ugen havde jeg lyst til noget lettere kød, hvilket blev til nogle kyllingebryster. På min løbetur fik jeg tænkt en opskrift igennem og så var det bare at gå i gang.
Et hurtigt måltid at tilberede. Smagen var helt i top ... fyldt med proteiner og knald på smagen. Det kunne godt blive en af klassikerne på de travle dage.

3 kyllingebryster skåret i grove strimler

marinade til kyllingen:
olivenolie
Worchestershire sauce
mexicansk chili, stødt
oregano
spidskommen
koriander
salt
sort peber
Bland marianden og vend kyllingekødet rundt i det.
Steg på en varm pande i olivenolie - kun ca 2 min pr side. Læg op i et fad og hold det varmt.
De få minutters stegning gør, at brystet bevarer saftigheden.

Bønnechiligryde
olivenolie
2 løg
2 skalotteløg
2 fed hvidløg
1 stor rød snackpeber
1 rød frisk chili
1 tsk spidskommen
½ tsk st koriander
½-1 tsk chipotle
2 spsk tomatpuré
1 dåse hakkede tomater
et par dl kyllingefond
2 dåser brune bønner
2 tsk god kakao
lidt Worchestershire sauce
salt, peber
frisk koriander
Hak løgene og svits i olivenolie, til de begynder at blive bløde. Tilsæt derefter strimlet peberfrugt, hakket hvidløg, chili og svits ved ikke for høj varme, til de også bliver lidt bløde. Svits spidskommen og koriander med.
Rist tomatpuréen et øjeblik, tilsæt hakkede tomater, fond og bønner. Lad det simre 10 minutters tid. Smag til med kakao, Worchestershire sauce, salt og peber.

Jeg serverede med en grov tortilla og et drys frisk koriander. Man kunne lige så vel vælge noget godt brød, ris eller lignende.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Sikke I får god mad - man skulle da være et skarn, hvis man ikke liiiige kunne spise sådan en portion i aften... har I rester? :-P

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - :) Vist ikke bedre end det, du disker op med! ;) Det blev serveret i fredags, så resterne er allerede væk - desværre.