mandag den 26. juli 2010

Smørgrillet kylling






Vi kunne først få nøglen til sommerhuset lørdag kl. 16. Dvs. vi først var nogenlunde installeret i huset (pga. oversvømmelsen efter den stoppede vask....) ved 18-tiden. Da vi så kører ind til Rudkøbing for at handle, finder vi ud af, at alt er lukket .... mystisk, vi kommer jo selv var en lille by, hvor både købmanden her og i nabobyen har åben til sent ... men en tur omkring Spodsbjerg skaffede os mad - dvs. en omgang tacos og rødvin til at starte ferien på.

Søndag skulle vi selvfølgelig have noget mere "ordentligt" mad og det blev til en fuldstændig vidunderlig grillet kylling. Kryddersmørret, som blev fordelt inden under skindet, gav kyllingen intens smag  af Italien (jeg var lykkelig for at have plyndret mit krydderurtebed - sådan en pose med krydderurter kan sagtens holde 5-7 dage i køleskabet). 
Jeg elsker kødet på låret, som jeg synes har meget mere smag og saftighed end brystkødet. Men på denne kylling var brystet stadig super saftigt. Jeg tror, at det er den bedste kylling, jeg har smagt - nogensinde :)

Tilbehøret blev holdt helt simpelt: nye aspargeskartofler. Vi havde også grillet et par majskolber, men de var ikke noget at råbe hurra for.

1 stor fersk kylling

Kryddersmør
ca 50-70 g smør
1-2 tsk havsalt
friskstødt peber (pt har jeg ingen kværn, så peberet knuses i en morder .... uhm, hvor det dufter)
3 finthakkede soltørrede tomater
3 fed knust hvidløg
3 finthakkede friske salvieblade
1 stor kvist frisk timian
1 stilk frisk oregano
lidt citronsaft og revet citronskal
Smørret røres meget blødt og alle ingredienser røres sammen. Det er vigtigt, at smørret er blødt ellers vil det være umuligt at få citronsaften rørt i.

Nu skal skindet løsnes på kyllingen både på bryst og ryg - ganske forsigtig. Jeg fik ved at skære et lille snit ved lårene også løsnet skindet der. Herefter fordeles det meste af smørret under skindet og en lille smule ovenpå skindet. Drys kyllingen godt med salt og peber indeni.

Fyld til kyllingen
1 citron i både
et par soltrørrede tomater
1 kvist timian
timian og et par skefulde kryddersmør

Grilles 1 time ved indirekte varme. 

Det var godt!!!! Kunne sagtens spise sådan en igen - meget snart!!


14 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Wow, det er en skønherlig kylling. Jeg ejer dog ikke en kuglegrill. Men mon ikke 45 minutter i en stegepose først og så 15 minutter på den almindelige grill kunne kombineres?

Godt trick med at tage krydderurter med hjemme fra haven :-)

Vi ses i morgen - jeg glæder mig!

Knus Malou

Julie sagde ...

Namme nam! Det ser bare lækkert ud. Det må jeg helt sikkert prøve meget snart. Måske i aften allerede:-)

Mig sagde ...

Hvor ser den lækker ud !!!

Får vildt lyst til kylling nu... Må se om sådan en fersk fætter kan anskaffes i dag !

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Skønherlig er absolut det rette ord.
Og jo, metoden med stegepose og direkte grill bagefter må sagtens kunne bruges.

Jeg var lykkelig for de krydderurter hver eneste dag. De hører ligesom sommeren til.

Glæder mig også - det bliver så hyggeligt.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Julie
Du vil ikke fortryde - virkelig himmerigsmundfulde!
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Håber, at du havde held til at "fange" en fersk kylling :)

Jeg elsker, når man lige kommer ind på en blog og får inspiration til et eller andet til aftenens mad.
Kh Hanne

Piskeriset sagde ...

Ok, jeg burde jo ikke læse din blog, når jeg allerede er småsulten... og tilmed har fantaseret om kylling så sent som for to timer siden... *fletter munden helt sammen for ikke at savle*

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne
Hvor ser det bare skøøøønt ud. Jeg må helt sikkert prøve den kombination. Lyder dejligt med sommerhus (og solskin som jeg kan se på billedet).
Kh Nadia

SushiStegen sagde ...

Mums, ægte sommermad i sommerlandet. Den der kyllingeret skal også snart på min tallerken med noget hjemmelavet agurksalat. Her sad jeg ellers og var på vej i seng, men nu må jeg nok forbi køleskabet ...

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piske
Måske vi skal have lavet noget blogadvarsler ... "gå ikke herind nu, hvis du xxx".

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia
Det var en perfekt ferie - masser af afslapning, mad og solskin. DK når det er bedst.
Du vil elske den kylling, er jeg sikker på :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Sushistegen
Haha ... godt, at man altid lige har muligheden for at smutte forbi køleskabet efter en tur rundt i blogland;)
Uhmmmm, hjemmelavet agurkesalat - det skal jeg også snart have. Havde helt glemt det - tak :)

Pernille på 1. sagde ...

Sikke nogle smukke billeder, man bliver jo helt sulten her fra morgenstunden, vi griller også rigtig meget så jeg gemmer lige din opskrift
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille
Tusind tak :) Ja, det er faren ved at kigge madblogs fra morgenstunden;)

I går lagde jeg et opslag på med grillede foreller - det er måske endnu mere dig. Du, som elsker fisk:)
Knus Hanne