mandag den 9. maj 2011

Rabarbercrumble med varme krydderier


Rabarbersæsonen er over os. Det er bare med at få afprøvet forskellige opskrifter og eksperimentere med den skønne stængel.

Jeg elsker crumbles ... de er hurtige at lave og smager helt suverænt.

Denne gang eksperimenterede jeg med lidt "varme" krydderier - kardemommekapsler, stjerneanis og mørk muscovadosukker. Det resulterede i den skønneste lakrids/rabarberduft. Absolut anbefalelsesværdig.

Kompotten
500 g rabarber
100 g mørk muscovadosukker
100 g rørsukker (jeg er ikke så god til for syrlige kager ... næste gang vil jeg nok bruge 50-100 g mere)
1 vanillestang
5 kapsler kardemomme
1 stjerneanis
1 appelsin, saften
Bland det hele og kog over lav/mellem varme til rabarberne er møre, men ikke alt for udkogte.
Lad gerne kompotten køle af med krydderierne i for at udtrække mest mulig smag. Fjern stjerneanis og kardemommekapsler. Hæld i et smurt fad. Oven på drysses crumblen.

Crumblen:
140 g mel
130 g smør
60 g kransekage .. kan udelades, eller man kan bruge mandler, marcipan 
80 g sukker (hvis man udelader kransekagen, vil jeg i stedet bruge 100-110 g sukker)
Kør f.eks. i en foodprocessor eller smuldrer det hele med fingrene. Fordel over rabarberne.

Drys gerne med f.eks. solsikkekerner, cashewnødder, mandler eller andre nødder.

Bag ved 180 grader ca. ½ time til overfladen er gylden. Afhænger meget af ovnen.

Server med vanilleis, rørt creme fraiche eller flødeskum.


 

14 kommentarer:

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Mmmh, det lyder skønt med de varme krydderier i kompotten. Det vil jeg huske til en anden gang.

by lotte sagde ...

Jeg nyder at læse dine dejlige opskrifter. Jeg er allene og får ikke lavet noget af alt det dejlige du viser, man jeg kan næsten smage det ved hjælp af billederne.
God aften

Mette Lykke sagde ...

Uh jeg skal helt sikkert smovse den crumble i mogen aften.

Piskeriset sagde ...

Ha! Nu har jeg endelig været smart og læse din blog lige inden sengetid, så jeg kan drømme om den lækre kage hele natten - krydser fingre for, at drømme ikke feder ;-)

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

hmm, så siddder jeg her og skal lave indkøbsseddel, hvor er det lige jeg køber muscovadosukker ?
havde lig tænkt jeg skulle lave rababerkompot efter din opskrift

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Hold nu op hvor ser den kage altså bare alt for lækker ud.

De bedste hilsner fra
Anita
PS. Der er giveaway på min blog - Klik her

lene sagde ...

Lavede den igår til nogle gæster, og den blev en stor succes :-) jeg brugte lidt mere sukker som du evt. anbefalet, for jeg er heller ikke til syrlige kager, og den smagte himmelsk. Tusind tak for nogle dejlige opskrifter.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lene
Tusind tak for din kommentar. Dejligt at høre, at den faldt i god smag :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Camilla - det var virkeligt godt med de krydderier. Dem må man kunne lege noget mere med, når sommerens frugter og bær skal tilberedes.

Hanne K's verden sagde ...

@by lotte, :) Dejlig kommentar, tusind tak. Det glæder mig helt vildt.
Forhåbentligt får du af og til lavet noget særligt, selv om du er alene :)

Hanne K's verden sagde ...

@Mette Lykke, Jeg håber, at du fik smovset :)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - SÅ smart!!! Forhåbentligt virkede dine krydsede fingre;)

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte, de har den mørke muscovadosukker i mange supermarkeder. Jeg ved, at de helt sikkert har den i Føtex og Bilka.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Miss A
Tusind tak :) Den vakte lykke.
Må lige kigge forbi hos dig :)
Kh Hanne