onsdag den 11. november 2009

En slags lasagne





Jeg startede ud med noget oksekød, porre og fløde … og vidste egentligt ikke, hvad jeg skulle stille op med det. Troede at jeg ville lave nogle tortillas med fyld, men som retten skred frem, blev det til en lasagne. Meget anderledes end, hvad jeg normalt forbinder med lasagne. Men godt – en god frisk salat vil helt klart gøre godt.
En slags lasagne
olivenolie
1 lille squash
2 skalotteløg
1 porre
2 fed hvidløg
et bundt persille
10-15 friske salvieblade
ca. 2 tsk frisk timian

600 g oksefars
2½ dl fløde
2 dl vand
salt, peber
merian, oregano
lys balsamicoeddike (eller citronsaft)
salt, peber, sukker

6 blommetomater
sukker, balsamicoeddike

2 spsk smør
2 spsk mel
3-4 dl mælk
salt, peber
smagfuld ost

lasagneplader

3 skiver god bacon
gouda og cheddarost

Kød/grøntsagsfyld:
Hak squash og løg i små tern og porren i fine strimler. Svits dette i olie ca. 5 minutter. Smag til med krydderurter og hvidløg og svits yderligere et par minutter. Tag dette op af gryden.

Svits kødet i lidt mere olie, krydr med salt, peber, merian, oregano og tilsæt grøntsagsblandingen sammen med fløde og vand. Lad simre 10-20 minutter. Smag til med balsamico, salt, peber og sukker.

Bechamelsauce:
Smelt smør og pisk melet ud heri. Tilsæt mælk lidt efter lidt og pisk godt. Lad saucen koge godt igennem for at fjerne melsmagen. Tilsæt ost og smag til med salt og peber.

Tomaterne:

Tomaterne skæres i skiver, drysses med sukker og dryppes med god balsamicoeddike. Trækker nogle minutter.

Lasagnen lægges sammen – start med bechamelsauce og lidt kødsauce, lasagneplader, igen bechamel, kødsauce og tomater og igen lasagneplader – fortsæt, slut af med kødsauce og bechamel.

Fordel bacon på lasagnen og drys med ost.

Bages ved 200 grader i ca. 30 minutter.

16 kommentarer:

Anne sagde ...

Det ser lækkert ud, Hanne! Og jeg elsker alle slags lasagner :)
Kh Anne

Pernille på 1. sagde ...

Det ser hammer lækkert ud Hanne, den slags lasagne vil jeg gerne have, jeg laver meget fiskelasagne og det er også tit efter fri fantasi :)

Eva Nynne sagde ...

Hej Hanne
Det er vist IN med atypiske lasagner i disse dage ;-) Jeg har også været i gang!

Håber alt er vel hos dig

:-) Eva

Piskeriset sagde ...

Lasagne er bare så godt - det er et indiskutabelt fact! :-)

foodfanatic sagde ...

Velkommen tilbage søde Hanne. Kan se du er i fuld sving i køkkenet igen. Du har sikkert haft madlavningsabstinenser ;)

Signe sagde ...

Sjov måde at lave en ret på - at den ligesom udvikler sig efterhånden :-)
Det ser nu lækkert ud!

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser altså bare lækkert ud, og jeg elsker når det udvikler sig undervejs, det er det der gør, at det sjovt at lave mad.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Anne
Tak:o) Lasagne er rigtigt godt - en skøn måde at få pasta på.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille
Tak - den smagte også super godt.
Jeg har kun forsøgt mig med fisk en enkelt gang - laks. Det smagte godt, men var lidt for "kvalmt". Måske du en dag blogger en af dine gode fiskelasagne-opskrifter - det ville være dejligt:o)
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Hej Eva

Ja, det ser det ud til. Jeg har kigget din - den ser super god ud.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, total spild af tid at diskutere;o) Skøn, skøn mad!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia
Tak:o) Du har ret - total madlavningsabstinenser. Ugen har bare været vildt hektisk, så det er ikke blevet til så meget siden sidste weekend.
Men i dag har jeg lavet en masse, så der skulle være grundlag for nogle blogindlæg de næste dage:o)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

Ja, det er noget af det bedste, når det udvikler sig på den måde.

Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Lige præcis - det er bare så sjovt og skønt, når man bare lader ideerne komme til én og retten udvikle sig hen ad vejen.
Knus Hanne

KageMor sagde ...

Mums! Dine retter ser bare så gode ud, kan næsten dufte dem gennem cyberspace :-)

Er du med på en lille blogleg? Så se mere på min blog: www.kagemor.dk

KageMor

Hanne K's verden sagde ...

Hej Kagemor

Tak for dine søde ord:o)

Jeg vil gerne lege med ... ser lige, hvornår jeg får tid. Men jeg er med:o)
Hilsner Hanne