tirsdag den 19. juni 2012

Mangois

Ismaskinen kører jævnligt i disse tider. Den ismaskine er klart et af mine bedste udstyrskøb! Elsker den.

For et par uger siden lavede jeg denne mangois - cremet, sød, aromatisk. Niecen på 2½ gav den kvalitetsstemplet ved at spise 2 kugler af den!

1 stor moden mango
1 stang vanille
et nip salt
1 dåse kondenseret mælk
2 dl kaffefløde, piskefløde, mælk
saft fra ½-1 lime
Mangoen skrælles. Pureres derefter sammen med marven fra vanillestangen og et nip salt. Jeg fik 3½ dl puré ud af mangoen. Hæld gerne puréen igennem en fintmasket sigte for at få en glat og cremet is uden eventuelle frugtklumper.

Bland puré sammen med kondenseret mælk og fløde. Smag til med limesaft for at opnå den syre/sødme balance, som passer til dine smagsløg.

Kør blandingen på ismaskine og frys færdigt et par timer i fryseren.

7 kommentarer:

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne
Hvor lyder den is bare lækker og cremet. Normalt når jeg ser den slags opskrifter, er det typisk sorbet, og det er altså bare ikke det samme. Elsker mango, så denne opskrift er helt sikkert på to-do-listen, når jeg får mig en ny ismaskine.
Kh Nadia

Piskeriset sagde ...

Jatak! Kan lige forestille mig hvor skøn den mangois er :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia
Den er nemlig super cremet. Sorbet er ok, men jeg er helt sikkert også mest til de cremede istyper.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, tænker også, at den vil falde i din smag :)

Anne au Chocolat sagde ...

Åh kære Hanne! Lige nu drømmer jeg om at sætte tænderne i din lækre mangois!
Hvor er den smuk!

Kh Anne

Uffe sagde ...

Nam-nam.. er det sådan en typisk dåse kondenseret mælk på ca. 400 g.?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Uffe
Ja, lige præcis :) Og ja - det er nam-nam! ;)