torsdag den 25. november 2010

Sortøjede bønner / Blackeyed beans


Sidste weekend skulle jeg lave en bønnesalat til en af mine kollegaer. Jeg måtte igang med lidt research for at finde en ordentlig kogemetode. Sidst jeg kogte bønner blev de noget smattede og skallen bristede.

Jeg så tilfældigt et program med Jamie Oliver fornylig, hvor han grinende fortalte, at han altid brugte et gammelt husmoderråd, når han kogte bønner. Han vidste egentligt ikke, om det blot var en ammestuehistorie, men han turde i hvert fald ikke lade være .......... Så det turde jeg så heller ikke.

Rådet går på, at man skal putte en kartoffel og en tomat ned til bønnerne, når de koges.

Derudover kunne jeg læse mig frem til på nettet, at man skal lade bønnerne komme langsomt i kog. Begge ting fulgte jeg og resultatet blev hele og fine bønner. Så det vil jeg helt sikkert følge en anden gang.

Det hele var lidt hektisk under madlavningen, så derfor fik jeg ikke taget billede af den endelige salat. Men den var god.

Kogning af bønner
1 kg bønner sættes i blød natten over.

Vandet hældes fra inden kogning og nyt vand hældes ved, så det lige dækker bønnerne.
I gryden tilsættes også:

1 stor tomat skåret i to stykker
1 kartoffel skåret i to stykker
ca 5 hele fed hvidløg med skræl
en buket krydderurter, f.eks. citrontimian, salvie og persille
Bring bønnerne i kog over ikke for kraftig varme. Skum for urenheder.
Kog efter anvisning på posen. På disse bønner stod 40-60 minutter. Jeg begyndte at smage på bønnerne efter 30 minutter for at være sikker på, at de ikke fik for meget. Og de var klar allerede ved 30-35 minutter.

Lav nu en dressing til salaten, som bønnerne hældes i, imens de stadig er varme. De skal være varme, så de rigtigt kan suge smagen til sig.

Jeg har til denne dressing ikke målt op. Så smag ... og find den blanding, som du synes bedst om.
Det er dog vigtigt, at dressingen smager lidt til den skarpe, stærke og krydrede side, for bønnerne er meget neutrale og har godt af et godt skud smag.

Kogte hvidløgsfed
olivenolie
sherryvineddike
sennep
skalotteløg
hvidløg
citrontimian
persille
salvie
salt, peber
evt. citronsaft
evt. lidt sirup, sukker
Mos hvidløgsfedene og pisk sammen med de øvrige flydende ingredienser.
Hak skalotteløg, hvidløg og krydderurter fint og pisk i.
Smag til med eddike, citronsaft, evt. sirup, salt og peber.

Bland de varme bønner i dressingen.

Lad blandingen blive kold. Herefter tilsættes de grøntsager, som du synes.
Jeg brugte grøn, rød og gul peberfrugt, 1 rød chili, sugarsnaps og små tomater.
Rødkål, porre, gulerødder var også et godt bud her i efteråret.

14 kommentarer:

Tanker skal der til sagde ...

Så også den del af det program, det så nu lækkert ud !!

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Ja, han har nu altid nogle gode idéer, ham Jamie ;D

Piskeriset sagde ...

Det var et sjovt råd - det var jeg aldrig selv kommet på, og jeg har ellers en ret god fantasi :-D

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - du kunne nok finde på noget, som måske ville virke lige så godt ... en lille vampyr, en gul badeand eller noget;)

Piskeriset sagde ...

Hahaha! Av, jeg må ikke grine lige nu - er jeg kommet hjem fra hård træning, og det gør ondt, når jeg griner :-O

*kan lige forestille sig badeanden... med HUGTÆNDER!*

Den positive vejleder sagde ...

Hej Hanne.
Hvor spøjst - har haft lyst til botticellibønner og surf & turf kammuslinger med bacon, lige siden jeg i eftermiddags så Jamies udsendelse på dr.dk - og så sørme om pinslen ikke fortsætter her i blogland ;-)
Det ser læks ud (elsker dr's oversættelse af 'delish'!)
Kh. Eva

Den positive vejleder sagde ...

PS: Jeg tror jeg følger Piskerisets råd med en hugtandsbefængt badeand næste gang jeg skal koge bønner!
*LOL*

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Uhm, lækker salat. Den med kartoflen har jeg også hørt :-)

Hvad serverede du salaten til ?

Knus
Malou

Anne sagde ...

Jeg har en masse sorte bønnr stående, som jeg har fået i kasserne fra Aarstiderne. Så det vil da være oplagt at prøve med en salat efter din opskrift.

Hjertemad - Louise sagde ...

Elsker bønnesalat - og så skulle bønner også være godt for sexlysten, har jeg hørt et eller andet sted...:)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Eva
Haha ... Ja, læks er et godt ord!
Surf and turf med kammuslinger lyder SÅ godt!
Er sikker på at hugtandsbefængt and vil gøre forskellen på bønnerne ;D
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

:)
Salaten var en del af en buffet med noget langtidsmarineret svinemørbrad og kalveculotte.
Knus hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne
Ja, det er bare med at komme igang med de bønner. Man bliver helt forfalden til dem :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Louise
Haha ... ja, det var da en god sidegevinst. ;)