mandag den 1. november 2010

Helt vildt I - vildtfond

Vores fryser bugner med vildt, derfor har jeg sat mig for, at jeg skal igang med at bruge løs. Få vildtkød ind i hverdagsmaden, bruge kødet utraditionelt og i det hele taget udfordre mig selv på den konto.

For at få det optimale ud af kødet, er det en god ting at have en hjemmelavet vildtfond i fryseren. Den danner base for mange retter. Derfor var første vildtprojekt i denne weekend at få lavet denne fond.

Ingredienser
Ben fra vildt (jeg fik ikke vejet det, men et par køller og noget skrog fra et rygstykke)
Evt. kødafpuds/sener
1 stor persillerod
2 gulerødder
2 små skalotteløg
1 alm løg
timian
persille
rosmarin
salvieblade
2 laurbærblade
2 enebær, let knuste
10-15 peberkorn

Jeg placerede ben og grøntsager i en stor stegegryde, som blev sat i en 225 grader varm ovn i 30 minutter. Til det hele var godt brunet.
 
Herefter hældte jeg koldt vand på, til det hele var dækket og tilsatte krydderurter, enebær og peberkorn. 
Når vandet kommer i kog, er det vigtigt at skumme fonden godt af - dette gøres flere gange.
Lad småkoge i 3 timer.
Hæld fonden igennem en sigte - gerne foret med et klæde for at få alle urenheder væk.

Jeg tog 1 L af vildtsuppen fra, da jeg skulle bruge vildtbouillon til en ragout. Resten lod jeg koge ind til det halve, kølede det helt af. Det er nu frosset i isterningsposer, så det er nemt at dosere.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Din heldige rad - god idé med fonden! Jeg får alt for lidt vildt, nu hvor jeg ikke bor på landet længere, meen jeg snød og købte noget vildtkød i Føtex i sidste uge - håber det er ok kvalitet :-)

Anonym sagde ...

Det er da smart med fond i isterningeposer!

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - ja, jeg føler mig også heldig. Mon ikke det købte også er ok. Glæder mig til at se, hvad du finder på at lave med det.

Hanne K's verden sagde ...

@Emma Lovise - ja, synes også, at det er lidt smart. At man kan tage lige præcis den mængde, som man har brug for.

Anonym sagde ...

Hej Hanne. Så er jeg igang med at lave fon for første gang i mit 38 årige liv...tror den bliver god. Tak for din opskrift!
Hilsen Karen Lise

Hanne K's verden sagde ...

Hej Karen Lise
Velbekomme.
Du gør mig glad!! Hjemmelavet fond er bare skønt.
Håber, at den blev rigtig god.
Mange sommerlige hilsner
Hanne

Unknown sagde ...

Så skal jeg også igang igen med vildt fond.
Hanne du skrivet lidt om, at du vil udfordre dig selv og få vildt ind i hverdagsmaden.. Hit med dine ideer og erfaringer.
Vi bruger mest vildt som gæstemad. Vi vil dog gerne bruge meget mere i hverdagen.
Vi bruger mest naturligt vildt ( ikke udsat) og køber øko gris og kalv og kyllinger hos lokal økobonde.

Hilsen Søren "glad mad"

Hanne K's verden sagde ...

Hej Søren "glad mad"
Vi er SÅ dårlige til at få vildt ind i hverdagen .. og jeg må også - med skam - indrømme, at jeg pludselig ikke bryder mig om smagen. Virkeligt et problem eftersom vi har 2 dådyr i fryseren. Jeg håber, at det kommer tilbage!
Hilsner Hanne K