onsdag den 1. september 2010

Løgsuppe med sprøde ostecroutoner


Allerede i sidste uge drømte jeg om suppe og Signes broccoli-kartoffelsuppe tidligere i dag fristede vildt. Vejret har helt sikkert også stor indflydelse og med en tallerkenfuld suppe er det som om, at man accepterer, at sommeren er gået på hæld. Derfor må 1. september være en oplagt dag at hilse efteråret velkommen på.

Jeg havde frosset skroget fra unghanen og kunne hurtigt få lavet en kyllingefond til dagens suppe. God suppe starter nu en gang med en ordentlig grundsuppe og ikke noget pjask hældt ud af en flaske eller tørstof blandet med vand.

En lille smule utålmodighed og sult gjorde dog, at suppen ikke blev så kraftig, som jeg kunne have ønsket. Omvendt er det fint med en lidt mild suppe så tidligt på efteråret.

Hurtig kyllingefond
Skroget fra en stegt kylling
1 stor gulerod i skiver
et par kviste frisk timian
2 salvieblade
et lille bundt persille
1 kvist frisk rosmarin
et par kviste bladselleri
½ tsk hele peberkorn
2 skalotteløg
1 stort fed hvidløg
ca. 1½ L kogende vand
Skrog, gulerødder, krydderurter, bladselleri, løg og hvidløg skåret i grove stykker lægges i en gryde sammen med peberkornene og overhældes med kogende vand. Bringes i kog og småsimrer efterfølgende mindst 45 minutter gerne længere.
Si skrog og grønt fra og fonden er nu klar til brug.

Note
Egentligt bør man overhælde skrog og grønt med koldt vand, koge langsomt op, skumme suppen. Men pga tidsnød lavede jeg fonden som ovenfor.
Det ville også være fint at koge fonden i 2 timer, evt. si den og koge den lidt mere ind. Det vil give suppen mere smag.


Løgsuppe
500 g løg i tynde skiver
2 kvist frisk timian
25 g smør
½ dl vand
ca. 1 L kyllingefond
salt
friskkværnet peber
et drys cayennepeber
1 dl fløde
Hæld løg, timian, smør og vand i en gryde. Lad smørret smelte og læg låg på. Lad løgene simre ved svag varme 10-15 minutter til de er møre. Rør ind imellem i løgene.
Hæld fond og fløde ved og lad simre endnu 5-10 minutter. Smag til med masser af friskkværnet sort peber, salt og lidt cayennepeber.

Note
Suppen var meget mild og smagen sødmefyldt fra løgene. En kraftig grundsuppe ville klæde suppen godt.

Sprøde ostecroutoner
ciabatta eller surdejsflûtes
paprika
revet ost - f.eks. en blanding af Prima Donna, Grana Padano og Gouda
olivenolie
salt
Skær brødet i små tern. Pensel eller dryp med lidt olivenolie. Læg på bagepapir og drys først med lidt paprika og derefter med revet ost. Gratiner i ovnen ved 200 graders varmluft i 3-5 minutter til de bliver svagt gyldne.

Note
Dejligt som et sprødt drys til suppen eller salaten.

Hvad gør du?

Når jeg læser om fond og supper, er der forskellige måder at gøre det på. Nogle siger, at man koger med salt andre uden salt. Jeg er i tvivl om, hvad der er bedst. Jeg har valgt ikke at putte salt ved og smage til efterfølgende. Hvad gør du?

13 kommentarer:

Signe sagde ...

Jeg koger altid fond uden salt, simpelthen fordi jeg oftest fryser den ned i halvliters portioner, som kan bruges til alt fra suppe over boller i karry til indkogte saucer. Når man koger fonden meget ned til sauce, er det drønærgerligt hvis den bliver for salt, så derfor eftersalter jeg altid.
Lækker løgsuppe i øvrigt :-)

MissMuffin sagde ...

Uhm, den lyder lækker Hanne..
Løgsuppe har jeg aldrig smagt, så det er også på listen over supper, som jeg skal ha afprøvet..
Jeg elsker suppe og spiser gerne det engang om ugen hele vinterhalvåret, men Kristian deler ikke helt min begejstring, haha...

Piskeriset sagde ...

Ooooh, det ser godt ud - i sandhed en god måde at starte efterårsmånederne på :-)

Hanne K's verden sagde ...

@Signe, tak får råd! Det lyder som logik, så det vil jeg benytte mig af fremover. Må igang med at koge en større portion til fryseren.
Tak :)

Hanne K's verden sagde ...

@MissMuffin, jeg har tænkt på samme idé - at lave suppe en gang om ugen. Det er nemlig super lækkert og oftest hurtig mad. Løgsuppe minder mig totalt om skolekøkkenet og det er altid dejligt med lidt nostalgi.
haha ... den stakkels Kristian ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, tak :) Ja, det var skønt ... og tillægsgevinsten er, at det også er nemt.

LillePil sagde ...

Uuhh, det ser lækkert ud, den skal helt sikkert afprøves.
Super god blog iøvrigt, mange skønne opskrifter som helt sikkert skal ende i mit køkken! Er selv ny i blog-land, men din er bestemt en af de bedre..

Hanne K's verden sagde ...

Hej LillePil
Velkommen her:) Og tusind tak - det var super sødt sagt!
Ja, det var en dejlig og let suppe.
Jeg vil lige kigge forbi hos dig snart.

Louilicious sagde ...

Mht. saltning, så skal du ikke salte før du passerer fonden. Du ved ikke hvor mange salte dine ben/grønt/urter/osv. afgiver. Så smag først til når du rent faktisk skal bruge fonden.

Lea sagde ...

Hej Hanne,

Uhmmm hvor ser den løgsuppe godt ud!! Er ellers overhovedet ikke en suppe-spiser, men måske skulle jeg udfordrer mig selv, til at prøve din :-)
Ang. fond/suppe, så er jeg SÅ enig i, at det skal laves selv.. Det smager bare meget bedre og så ved du hvad du får..
Ostecroutonerne har kæresten lige meddelt, at jeg meget gerne må lave næste gang den står på Cæsar Salad.. Tak for inspiration :-)

Kærligst Lea

Hanne K's verden sagde ...

Hej Louilicious
Tak for råd. Har lige fulgt der i går, hvor jeg havde nogle okseben i overskud :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lea
Denne suppe er meget mild og slet ikke farlig ;)
Selv tak - er glad for at kunne inspirere:)
Kh Hanne

Bri sagde ...

IKKE VEGETARISK.

Kyllingefond er ikke vegetarisk. Kun grøntsagsfond er vegetarisk!