søndag den 5. september 2010

Chili Con Carne a la Chili John

Lysten til simreretter har meldt sig!! Jeg har pludselig voldsom lyst til de lidt tungere retter, hvor smagen er intens, "mørk", kødet smørmørt og serveret med masser af rodfrugter til. Min bedste ven i denne weekend har derfor været min store røde stegegryde.

Lørdag faldt valget på Chili Con Carne og jeg fandt inspiration her - Chili Johns Texas Chili. Smagen blev netop intens og mørk - og kødet mørt. Jeg ville gerne have ladet det simre lidt længere for, at kødet kunne opnå den helt trevlede konsistens, som jeg synes er særligt lækkert ved mexicansk mad ... det må blive næste gang. Jeg vil dog mene, at dette er en af de bedste versioner af Chili Con Carne ,jeg har fået - øl, kaffe, chokolade, spidskommen, hvidløg er ingredienser, som gør underværker i retten.


300 g hakkede løg (jeg brugte end blanding af alm løg og skalotteløg)
1100 g oksetykkam i grove tern
1 pk bacon i skåret i strimler
olivenolie
1½ spsk spidskommen
1 tsk knust peber
3 store enkelt feds hvidløg eller 6 fed af de almindelige
1 chokolade stout (eller anden god øl)
1 krus stærk kaffe
2 ds hakkede øko tomater
2-4 friske røde chilier (med eller uden kerner afhænger af, hvor stærk man ønsker retten)
½ tsk tørret chipotle chili
10-20 g mørk chokolade
balsamico
agavesirup
salt
2 dåser øko bønner (eller kog selv de bønner, som du holder af)


Skær kødet i grove tern, hak løgene og skær bacon i strimler. Svits ved høj varme kød, bacon og løg af flere omgange for at opnå høj varme i hele processen.


 Hæld alt kødet tilbage og drys spidskommen over og lad dette riste med. Tilsæt nu peber, hvidløg, de 2 slags chili, øl, kaffe og hakkede tomater.



Lad retten simre mindst 2 timer og gerne mange flere. Til retten jævner sig selv. Koger den tør, må man tilsætte lidt mere øl.
Smag nu til med mørk chokolade, balsamico og agavesirup. Hæld bønnerne i og lad retten simre yderligere 15 minutter.

Note
Jeg brugte 2 chilier og retten var forholdsvis mild.
Egentligt hører balsamico og agavesirup ikke til en Chili Con Carne - men de var med til at runde retten af og give den rette syre/sødmebalance.
Denne mængde kunne godt klare 1 dåse bønner mere.

frisk koriander fra haven

Salsa
limesaft
agavesirup
hvidløg
frisk rød chili
1-2 spsk frisk hakket koriander
salt
olivenolie
1 avocado
1 rødløg
tomater
Jeg har ikke sat mål på, da det er op til den enkelte, hvor sur/sød/stærk de ønsker salsaen.
Bland limesaft, agavesirup, hvidløg, koriander finthakket chili, salt og olivenolie sammen. Hak herefter avocado, rødløg og tomater i små tern og bland i dressingen. Lad stå koldt mindst ½ time.


Server med godt brød - f.eks. gratineret med cheddarost, tortillas, en klat creme fraiche ...

28 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...

hold op det ser lækkert ud :) jeg er også efterhånden ved at få lyst til de lidt tungere retter, så den her skal bestemt prøves. Det lyder også spændende med de anderledes ingredienser.

heidi sagde ...

Tanken om chili con carne har også sneget sig ind på mig flere gange i løbet de sidste par uger, så jeg har flere gange overvejet snart at lave Obama's chili igen. Men din ser spændende ud, så det kan være den skal prøves i stedet. Første gang jeg lavede det med hele kødstykker var jeg lidt for gavmild med spidskommen-bøtten, men den fejl begår jeg ikke igen!

Signe sagde ...

Mums, hvor ser det bare godt ud.
Jeg har faktisk fået chili con carne hele 2 gange i denne uge, både i festugen og som natmad til en fest i går. Jeg bliver aldrig træt af det, og skal bestemt snart lave det selv!

Anne sagde ...

Uhhh, det ser godt ud. Jeg elsker chili con carne, rigtig efterårs og vintermad. jeg har faktisk en lidt anderledes amerikansk opskrift, som jeg måske snart skulle få afprøvet:-)

Anonym sagde ...

Dejlig og inspirerende indlæg!
- Spændende med kaffen, det havde jeg aldrig hørt før. Jeg bliver nødt til at prøve opskriften af i den kommende uge. Min mand og min søn glæder sig allerede ;)

LillePil sagde ...

Det ser godt nok spændende ud, og anderledes valg af ingredienser.. Var den god? Skal selv have fundet en opskrift, da det helt klart er en ret der skal laves i denne måned.. uhhhmmm

foodfanatic sagde ...

Uhm din version af chili con carne ser bare rigtig god ud. Tror jeg må prøve den, næste gang, jeg laver det.
Kh Nadia
Ps. Jeg er helt vild med din store, røde stegegryde!!

Piskeriset sagde ...

Uhm - velværemad :-)
Lysten til de tungere efterårsretter melder sig også her. Jeg fantaserer om simremad og hygge indenfor. Jeg har ikke rigtig gjort mig i kaffe i hovedmåltiderne - meget spændende :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line
Tak :) Det smagte også super godt. Ja, det er sjovt, som ændringer i sæsonen straks giver lyst til at ændre i madlavningen.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Heidi
Hehe ... ja, spidskommen kan nok også gå hen og blive for gennemtrængende. For år tilbage kunne jeg slet ikke fordrage det - men nu elsker jeg den særprægede smag (men selvfølgelig ikke i overdreven grad;) )
Du må igang med chilien;)

Hanne K's verden sagde ...

@Signe - ja, det ville ikke være noget problem at spise Chili Con Carne flere gange på en uge;)

Hanne K's verden sagde ...

@Signe - ja, det ville ikke være noget problem at spise Chili Con Carne flere gange på en uge;)

Hanne K's verden sagde ...

@LaTascha ... vil glæde mig til at se din version. Anderledes versioner er altid velkomne!

Hanne K's verden sagde ...

@LaTascha ... vil glæde mig til at se din version. Anderledes versioner er altid velkomne!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Køkkenskriver
Kaffen er super - giver lidt bitterhed og dybde.
God fornøjelse med det. Og håber ikke at familien bliver skuffet :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej LillePil
Det er absolut en af de bedste Chili con carnes, jeg har smagt.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia

Jeg elsker også min gryde. Så det er skønt, at den rigtigt kan blive luftet de næste mange måneder :)
Det smagte fantastisk ... jeg kunne godt fortære end portion igen i dag!
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - åh ja, comfortfood er godt!
Kaffen er super lækker i denne ret. Måske man kunne fifle lidt mere med den som smagsgiver i andre af de mørke simreretter.

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Endnu engang velkommen hjem :-)

Man siger jo godt nok at imitation er den bedste form for sladder, men nu har opskriftsgribbene været på spil igen - og denne gang er det dig det er gået ud over. Den her lækre opskrift er blevet tyvstjålet og indsendt til en opskriftskonkurrence hos Cafe Noir. Både din ingrediensliste og fremgangsmåde er kopi-pastet og så er der lige smækket et andet billede på. Jeg opdagede det ved at google 'chokoladestout' som jeg selv overvejer at bruge til en af de opskrifter jeg vil sende ind. Det er så den 3 opskrift jeg har opdaget i konkurrencen der er nappet fra nettet og indsendt som 'original'. Hvor er det træls. Jeg brugte selv hele dagen i går på at udvikle en sauce med kaffe, kokos og chokolade, inspireret af "Den du ved nok". Men hey, du kunne jo selv deltage i konkurrencen med den her chili? :-D

Jeg har skrevet til Cafe Noir og gjort dem opmærksom på de kopierede opskrifter og de kan desværre ikke fjerne dem før konkurrencen udløber, men de vil blive diskvalificeret.

Sif, Piskehapsen og jeg sender dig en tanke når vi smovser på Klassisk 65 i morgen aften ;-)

God weekend!

Knus
Malou

heidi sagde ...

Hvor er det bare lavt at folk bliver ved med at stjæle både opskrifter og billeder og bruge til konkurrencer.
Selvfølgelig er det ikke nemt for konkurrenceudbyderne at kontrollere, om en opskrift virkelig er ens egen - men jeg fatter simpelthen ikke at folk vil være det bekendt.

Men godt der er nogle der er vågne og kan melde dem - det er lidt ligesom et nabo-vagtværn :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Tak for din kommentar og at du har kæmpet for sagen!! Det er super sødt af dig.
Jeg havde aldrig opdaget det, hvis du ikke havde skrevet til mig. Det er virkeligt ringe af folk. Kan godt mærke, at jeg lige bliver lidt rasende nu!
Hehe ... ja, jeg kunne da sende min opskrift ind... og dyste med Simon ;)

Jeg sender også jer en masse tanker. Kan I nu have en skøn, skøn aften og søndag med sprøjteposerne. Hils Piske og Sif en masse gange :)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Ja, det er godt med sådan et blog-vagtværn ;)

Blum sagde ...

Den spidskommen der skal i retten, er den stødt eller hel?

Hanne K's verden sagde ...

@Blum, den er stødt, når den kommer i retten. Men man kan godt vælge at bruge hel spidskommen, riste det og knuse det i en morder eller kaffemølle. Det sidste giver den kraftigste smag. Jeg er doven ... så bruger oftest bare stødt ;)

Marie S. sagde ...

Hej Hanne,
Jeg står netop nu og forsøger mig med denne ret, for den ser bare så lækker ud!

Jeg skal gerne indrømme at jeg er en novice udi kogekunst, men din blog er så flot og inspirerende!Det er f.eks. helt og holdent din skyld at jeg netop har investeret i en stegegryde ;o)

Et lille novice-spørgsmål til en anden god gang; simre man med eller uden låg?

//Marie

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marie
Tusind tak for din søde kommentarer.
Fedt med støbejernsgryden. Den bliver du glad for, er jeg sikker på.
Man simrer - i hvert fald i sådan en ret som denne, med låg.
Med en støbejernsgryde, kan du også vælge at sætte den ind i ovnen med låg og lade den småsimrer derinde nogle timer ... jo længre, jo bedre - vil jeg næsten sige.
Rigtig glædelig jul til dig og dine.
Kh Hanne

Marie S. sagde ...

Tusind tak for svar, så ved jeg det til en anden gang :o)

Den simrede i fire timer, og jeg brugte en halv røget flæskeside som blev skåret i store tern - det blev så godt!

Tror jeg vil forsøge mig med dine vaniliekranse her op til jul.

//Marie

Hanne K's verden sagde ...

Velbekomme, Marie.
Uhm, lyder dejligt med røget flæskeside. Det må jeg lige huske til en anden gang.

Håber, at vanillekransene blev vellykket (overvejer selv at lave 3. portion i år ... Elsker dem!)