mandag den 8. februar 2010

Fastelavnsboller



Så er der serveret til aftenstheen ... sådan fastelavnsbolle og Kusmis Vladimir the - det er guf!
Der blev lige tid at lave en hurtig portion fastelavnsboller den anden dag.

Opskriften er inspireret af det sidste nye nummer af Mad & Venner. Jeg eksperimenterede lidt med sukkeret - den mørke muscovado giver et skønt krydderi til fyldet med en ret intens lakridssmag. 20 g var nok til at give god smag - men man kan prøve sig lidt frem.
Bollerne var super gode!

Ca. 12 boller

175 g smeltet smør, håndvarmt
½ dl mælk
¼ dl fløde
15 g sukker
et nip salt
25 g gær
1 æg
ca. 275 g mel

Rør gæren ud i mælk, fløde og smør. Tilsæt sukker, salt og æg. Rør herefter mel i og ælt til en blank dej.
Lad hæve lunt ½ times tid.

Fyld:
100 g blødt smør
80 g rørsukker
20 g mørk muscovado sukker
100 g marcipan
1 tsk kardemomme
50 g hakket chokolade
1 nip salt
Ælt/rør til en blød masse.

Rul dejen ud til en rektangel. Skær ud i små kvadrater og læg en klat fyld på hvert stykke dej.
Fold dejen omkring og placer på en plade med lukningen ned af. Luk dem godt! Vil jo nødigt miste det lækre fyld.

Bag ved 225 grader i ca. 10 minutter.

Rør en glasur af vand eller æggehvide + flormelis, evt. kakao.

6 kommentarer:

Mig sagde ...

Nej... jeg kigger ikke på dem..

Nøøøjjj de ser gode ud !!!

Hyggehygge
Marianne

Louise Hougaard Jakobsen sagde ...

Normalt er jeg ikke så meget til fastelavnsboller. Men hold op hvor ser de gode ud dem her. Dem må jeg prøve!

Anonym sagde ...

Jeg har ledt og ledt efter en spændende opskrift på fastelavnsboller... Og her finder jeg den så :-))
Jeg vil helt sikkert afprøve den her i weekenden -s- De ser så gode ud.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Haha... nej, kig lige væk ;o)
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Louise

De her er rigtigt gode ... hvis man ikke er vild med creme, er det her en god variant.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke

Dejligt at kunne være til hjælp :o)
Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke bagte dobbeltportion, så måske jeg også må igang igen i weekenden :o)