onsdag den 23. september 2009

Store, luftige solsikkeboller


Inspireret af min gode kollega fik jeg lyst til at bage en portion boller i dag. Først var tanken noget med kardemomme, men i stedet lavede jeg disse solsikkeboller. Lidt inspiration NYBH,'s boller men ellers med ret fri hånd.
Bollerne var lette, luftige og med skøn smag fra smørret og solsikkekernerne.

Opskriften på mine boller er:

35 g smeltet smør
3 dl lun mælk
50 g gær
1 stort æg
1 spsk sukker
2 spsk olie
2 dl økologisk fuldkornsdurum
ca. 7 dl økologisk hvedemel
1½ tsk salt
100 fintrevet gulerod
75 g solsikkefrø

Rør gæren ud i mælk og smør. Tilsæt æg, sukker, olie og fuldkornsdurum – rør rundt. Tilsæt 2 dl hvedemel, salt, gulerod og solsikkefrø. Ælt resten af melet i – dejen skal være let klistret.

Lad hæve min ½ time og form ca. 12-14 boller, pensel med æg og drys med solsikkekerner.

Bag ved 220 grader ca. 10-15 minutter. Sæt en kop vand ind i bunden af ovnen, lige når ovnen tændes.

14 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Uhm, de lyder nu heller ikke tosset!!
Jeg elsker hjemmebagte boller..

Grith sagde ...

Det lyder så lækkert. Jeg har bare det problem at jeg får sådanne små tætte boller når jeg bager.

Ved ikke om det er opskriften eller mig - tror nu nok det er det sidste.

Pernille på 1. sagde ...

De ser rigtig dejlig ud, jeg har selv lige bagt boller i dag, det er altid lækkert.

Knus

Piskeriset sagde ...

Mmmm... godt jeg har planlagt at bage i morgen, for ellers ville jeg drøne ud i køkkenet og komme i gang med det samme! :-D

Hav en god weekend!

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, jeg elsker også hjemmebagte boller. Total hygge:)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Grith

Nej, det er sikkert bare dårlige opskrifter, som du har haft gang i:)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Pernille

Ja, så dejligt med hjemmebagte boller. Skøn duft og skøn smag:)

God weekend.
KNus

Hanne K's verden sagde ...

Hej Andrea

Hehe ... ja, lysten kan hurtigt komme over én til at gå igang med et eller andet madprojekt;)

Rigtig god weekend til dig!

Eva Nynne sagde ...

Uhm... lækre nybagte boller! Sidst jeg bagte, var glutenfrie boller - de var altså knap så spændende...

Hanne K's verden sagde ...

Hej Eva

Det har jeg aldrig prøvet, men det lyder så heller ikke som om, jeg behøver at gøre dig kunsten efter;)

Madame sagde ...

Mums, det lyder lækkert, Hanne! Jeg kan så godt lide, når der også er noget fuldkornsmel i brød - det giver en bedre mæthedsfølelse.

Ha' en god dag, varme klem!

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
De boller ser da bare gode ud, tror lige jeg nupper opskriften!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Madame
Ja, groft mel er godt. Ofte vil jeg også helst have boller, hvor der er meget mere groft i end disse.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke

God fornøjelse med bageriet. Skønt med hjemmebag - og smagen af solsikker er dejlig i disse boller:)
Knus Hanne