onsdag den 9. september 2009

Æblesirup

Den ufiltrerede most.... Kogende most...
Den færdige sirup ....
Æblesirup

I søndags havde jeg en aftale med min mor, hvor vi skulle lave æblesirup. Lidt forkælet er man vel … så hun havde plukket et par spande vilde æbler.

Så er det bare med at gå i gang med at rive på rivejern og vride saften ud af æblerne i et rent klæde. Brug et klæde, som du ikke skal bruge til pæn brug igen. For æblerne farver og det er umuligt at vaske af. Og alliér dig evt. med en stærk mand - det er hårdt arbejde.

Siruppen smager fantastisk på speltgrød, havregrød og lignende – og jeg kan forestille mig, at den vil være skøn på vanilieis og måske endda på ris a la mande (måske ikke lige juleaften – men det giver jo én en undskyldning for at tage en ekstra dag med ris a la mande for at prøve den af med æblesirup…)

Æblesirup på ufiltreret æblemost

1 L ufiltreret æblemost
(revne æbler vrides i et klæde)
750 g rørsukker
1 stang vanille

Kog saften ned til 7,5 dl
tilsæt rørsukker og vanille (også stangen)
Kog ned til sirup.

Hæld på rene og skoldede flasker. Og opbevar koldt.

8 kommentarer:

Signe sagde ...

Det lyder godt nok lækkert - det skal jeg helt sikkert prøve når æblerne i haven bliver modne :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

Det smager helt vidunderligt. Og er ret hurtigt at lave.

Sjovt, som der kan gå total hausfrau i den her i sensommeren;)

MissMuffin sagde ...

Uhm, det lyder godt!
Jeg skal vidst li ha fat i et par flasker, dem jeg købte sidste år er nærmest forsvundet...
Kan man ikke også presse æblerne? Vi har en stor og helt fantastisk saftpresser?

Det lyder lige som noget der er lækkert på pandekager!

Hanne K's verden sagde ...

Hej MissMuffin

Jo, det er meget smartere at presse æblerne, hvis man har sådan en saftpresser. (jeg drømte om at have en, da jeg stod og vred hænderne ømme...)

Super idé til pandekager - det må smage skønt.

Ha' en dejlig torsdag. Nu er det snart weekend:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Det må prøves mig og mor holder store syltedag på gården :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej LineBine...

God fornøjelse med stor-syltedag. Super hyggeligt at lave sådan noget sammen. Og siruppen smager fantastisk:)
Hilsner Hanne

Linebinevaskemaskine sagde ...

De flotte flasker, er det forresten nogle fra gemmerne eller nogen du ved hvor man kan købe :)

Hanne K's verden sagde ...

LineBine, jeg var heldig, at min mor havde flasker i gemmerne .. så desværre ved jeg ikke lige, hvor de kan købes.