lørdag den 6. april 2013

Hjemmelavede "fiskepinde" af mørksej med chili og sesam

Jeg tror faktisk aldrig, at jeg har smagt de færdiglavede fiskepinde. Men idéen om små sprødstegte fiskestænger tiltalte mig. Denne opskrift er ikke en større videnskab, men det er velsmag og hurtig mad.

Jeg havde købt en side af en mørksej og det halve havde jeg lavet i ovnen, men det synes jeg ikke var en større succes. Derfor måtte jeg prøve noget andet med det sidste stykke.

Det vigtige er, at fisken kun skal have ca 1-1½ minut på hver side. Den skal være lysebrun og sprød udenpå, men bevare saftigheden indeni. Smagen af chilisglaze og sesamfrø gav det et asiatisk touch, som var super lækkert. Det er ikke sidste gang, jeg laver sej på denne måde.

Jeg havde ingen rasp, så jeg kørte 2 grove kiks i minihakkeren.

ca 400 g mørksej (torsk, lyssej eller lignende)
ca 1 dl rasp eller f.eks. 2-3 knuste grovkiks/knækbrød
½ dl sesamfrø
salt
ca 3 spsk chiliglaze eller chilisauce
ca ½-1 dl smagsneutral olie
Bland rasp sammen med sesamfrø og smag til med salt.
Skær sejen ud i strimler på ca 1½ cm bredde. Dyp først i chiliglaze og vend herefter i raspblandingen.
Varm olien op på en pande. Olien skal blive godt varm. (Stik f.eks. enden af en tandstikker ned i olien, når det syder omkring spiden, er den klar.)
Steg fisken ca 1½ minut pr side. Tag fisken op og læg på fedtsugende papir.

Server f.eks. med nye kartofler, nudler og en frisk salat.
Vi fik bagte rodfrugter til, men med foråret forude, er det lækkert med noget mere grønt og frisk til.

Inspirationen fik jeg fra en opskrift på TV2

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

De ser rigtig indbydende ud - og slår helt sikkert fabriksfiskepindene med flere kilometer! Sådan et par 'fiskefingre' ville jeg gerne sætte tænderne i :-)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - nej, de to ting kan sikkert ikke sammenlignes. Skørt at bruge penge på sådan nogle forfærdelige købenogle, når det er så nemt at lave dem selv.
Fiskefingre - det ville de helt klart hedde på din blog ;)