mandag den 9. april 2012

Snickerskage


Jeg har en beslægtet madsøster, er jeg sikker på. Stort set alt, hvad den skønne Nadia aka Foodfanatic laver, elsker jeg bare. Da jeg så hendes opskrift på Snickerskage, var jeg helt besluttet på, at den skulle prøves.

Det fortryder jeg på ingen måde. Hold da op, den smager godt!! Jeg var ellers lidt skuffet på dagen, hvor jeg bagte kagen. Jeg synes, at bunden var lidt porøs/tør. Dagen efter var det dog noget ganske andet. Bunden "sætter sig" og bliver tung og mazarinagtig. BAG DEN!!!

Jeg lavede stort set ingen ændringer ud over at bruge en stang vanille i stedet for vanillesukker - og brugte en blanding af lys og mørk sirup til karamellen.

Jeg vil mene, at dette er en af de kager, hvor det virkelig betaler sig at bruge en god chokolade. Jeg brugte lys chokolade fra Callebaut og pyntede med lidt mørk 70 % fra samme mærke.

Snickerskage
Bunden:
200 g blødt smør
4 dl rørsukker
3 store æg
4 dl hvedemel
1½ tsk bagepulver

250 g saltede peanuts (den kan godt klare 350-400 g)

Pisk blødt smør med sukker, pisk herefter 1 æg i af gangen. Pisk til massen er homogen.
Sigt bagepulver sammen med melet og bland i smørblandingen.  Hæld i en lille bradepande på ca. 20x30 cm. Fordel peanuts over bunden.
Bag ved 200 g - ca. 15-20 minutter. Hold øje og tag den ud, når kagen er færdigbagt (når der ikke hænger dej ved, når du mærker efter med en tændstik eller lignende).

Imens kagen bager, laves karamel.

Karamel:
1½ dl fløde
3/4  dl mørk sirup
3/4 dl lys sirup
3 spsk god kakao 
korn fra 1 stang vanille + 1 tsk rørsukker til at mase vanillekornene ud i (eller 2 tsk vanillesukker)
75 g smør
3 dl sukker
Blandes sammen og koges op. Lad småsimre ca 8 min.
Hældes over kagen, imens denne stadig er varm. Og lad nu køle helt af, inden chokoladen hældes over.


Note:
Jeg lavede 1½ portion, da man vel nærmest ikke kan få nok karamel ... det passede meget godt i mængde ift kagebunden.

Chokolade:
250 g lys chokolade
50 g mørk chokolade
Smelt de to chokolader hver for sig over vandbad. Fordel først den lyse chokolade f.eks. med en spartel. Herefter hældes den mørke i en plastpose eller et kræmmerhus af papir, hvor der klippes et lille hul. Sprøjt linier på den lange led af kagen. Træk herefter spor med en tandstikker/strikkepind på den korte led og begge veje skiftevis. Det kommer sig ikke så nøje, om det er helt jævnt. Det giver et fint spil, når kagerne efterfølgende skæres ud i små firkanter.
Udskæringen gøres lettest, hvis man har en helt hel tynd, fleksibel kniv .. men andet kan også gøre det!



26 kommentarer:

Kristinas Madunivers sagde ...

Nej hvor ser den god ud, Jeg bliver helt lækkersulten.

Hanne K's verden sagde ...

@Kristina - du vil ikke fortryde at lave den. Så lækker. :)

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

WOW, det er lige en kage for mig - den kommer straks på listen :-D

Har forresten lige set din kommentar. Jeg er klar på en tur til Herning snart. Glæder mig til at hygge med dig og spise SÅ fantastisk sushi.

Kram
Malou

Hygge-Strik sagde ...

Den ser da alt for lækker ud, den skal jeg da prøve, næste gang der skal bages kage. Tak for opskriften og dine rettelser.

foodfanatic sagde ...

Kære Madsøster ;)
Hvor er din kage blevet flot. Er glad for at høre, at du også er helt vild med den. Jeg får straks lyst til at bage endnu en omgang efter at have læst med her, men jeg tror simpelthen ikke, at jeg kan styre det. Den smager FOR godt.
God påske.
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Pas på - den er farlig at være alene hjemme med ;)

Super - lad os lige skrives ved og aftale nærmere. Det bliver SÅ hyggeligt.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Bebiane
Velbekomme :) Glæd dig!

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia :)
Der er jo garanti for, at jeg kan lide de ting, som du laver. Åhhh, den her er god. Men jeg forstår godt, hvad du mener ... den er ret farlig at have i huset ;)
God påske til dig også.
Kh Hanne

Piskeriset sagde ...

Altså hør lige her! I går sad jeg og savlede over opskriften (og overvejede kraftigt at lave en portion), og lige så snart jeg udviser mådehold og undlader at bage kagen, så flasher du lækre, lækre billeder af en lignende kage! Det er SÅ strengt ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske,
Mådehold i påsken - stop det! Skynd dig i køkkenet og bag ;)

Piskeriset sagde ...

Bare rolig - jeg lavede tre slags konfekt i stedet ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, åhhh - det var godt! Så slapper jeg af igen ;)

Anne au Chocolat sagde ...

Åh kære Hanne

Jeg sidder og bliver helt lækkersulten her på arbejdet!

Den er SMUK :-)

God tirsdag.

Kh Anne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Anne
Tak :) Det var virkelig mums.
Kunne da også godt liiiige klemme et par bidder af den ned her henimod slutningen af første arbejdsdag efter skøn ferie :)

Kh Hanne

KageKonen sagde ...

Selvom klokken kun lige har passeret 6 er jeg allerede mega lækkersulten!! Opskriften er printet ud og skal afprøves ved først kommende lejlighed :)

Marianne

Hanne K's verden sagde ...

@Marianne
Glæd dig!! Gode mundfulde :)

heidi sagde ...

Ja den ser virkelig lækker, og godt snasket ud - tror måske også jeg er nød til at prøve at lave den igen snart.
Og flot mønster du har lavet i chokoladen :-)

MollyMy sagde ...

Uha, den ser syndig lækker ud ;) Den må jeg da hellere afprøve her i weekenden.
Hilsen Birthe

Anne sagde ...

Hvor ser den snickerskage da bare helt fantastisk ud. Jeg har længe haft opskriften liggende på en kage der minder meget om, ku da være jeg snart skulle få afprøvet den - resultatet ser jo intet mindre end genialt ud:-)

Kærlig hilsen

Anne.

PS. Jeg kan se på din blogroll, at det ikke ser ud som om jeg har blogget i over 3 måneder. Det har jeg altså, men min nye adresse er www.madenimitliv.dk - hvis du vil have mig opdateret? Jeg synes selv det er så træls at have "døde" blogs liggende på min roll:-)

Hanne K's verden sagde ...

@Anne,
Du må lave den Snickerskage ... den er farlig og vanedannende, men uhhh, som den smager godt!
Tak for at gøre mig opmærksom på det døde link. Jeg har straks rettet det.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi,
Tak :) Det er så skønt, når man gør lidt ekstra ved pyntningen.

Hanne K's verden sagde ...

@MollyMy,
Det er den!! Håber, at du har fået den prøvet af med godt resultat.

Thomas MadFar sagde ...

Okay jeg overgiver mig. Er normalt ikke den store kagespiser men her ville jeg gerne gøre en undtagelse, for dælen da de lyder og ser lækre ud, 'låner' lige opskriften....

Thomas Madfar

Hanne K's verden sagde ...

@Thomas,
Den kage er så fyldt med lækker karamel, nødder og chokolade, at man bare må overgive sig.
Men pas på, man stopper ikke før sidste krumme er spist ;)

Mette EC sagde ...

Hej Hanne!
Har efterhånden bagt din lækre snickerskage nogle gange. Har dog det problem, at min kage hæver noget op hele vejen rundt i siden. Når så karmellen skal på, så havner det jo i en lille pøl i midten. Ved du hvordan jeg undgår, at siderne hæver op.

Mvh Mette

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mette
Nej, jeg ved faktisk ikke, hvad det er, der sker. Jeg har set andre, som døjer med, at den hæver på midten ... Måske kan du prøve at spørge hos Signes Mad - hun har måske et forslag til, hvad det er, som går galt.
http://signesmad.dk/snickerskage/kage/
Godt nytår.
Hilsner Hanne K