torsdag den 5. april 2012

Appelsinsirup med chili og vanille

Jeg nyder påskeferien fuldt ud. Der er tid til alverdens gøremål - både praktiske, hygge i køkkenet, gåture, at se film og meget mere. Glæden ved at blogge er også dukket op igen. Jeg har været ret ærgerlig over, at den har stået stille. Det handler selvfølgelig om hverdag og travlhed, men nogle gange har jeg bare tænkt, at jeg måske ikke brændte for det mere. Nu hvor tiden er til det, mærker jeg igen glæden ved at skrive, tage billeder og eksperimentere i køkkenet. FEDT!!

I dag har jeg taget 4 kyllingebryster op af fryseren og jeg var vidt omkring i forhold til, hvad jeg skulle gøre ved dem. En FB-ven skrev, at hun var ved at marinere en kylling i bl.a. vanille. Det gav mig straks lyst til at forsøge noget lignende. Jeg har ikke rigtigt brugt vanille i det salte køkken, men i dag skal det være.

Det blev til denne lækre appelsinsirup, som senere skal danne base i marinaden.

Jeg kan nu også forestille mig, at den vil være virkelig skøn på en vanilleis, en salatdressing og meget mere.
En ting er sikker, jeg skal have købt en kæmpe pose appelsiner og have lavet en større flaske sirup.
Appelsinsirup med chili og vanille
ca 1½ dl sirup
3-4 appelsiner (2 dl saft)
2 spsk citronsaft
3/4 dl rørsukker
½ vanillestang
½ frisk rød chili
Pres appelsinerne og citron igennem en sigte. Bland med chili skåret i ringe (fjern evt kernerne), marven fra vanillen, den tomme stang og sukker. Kog op og lad småsimre til det tykner lidt. Jeg kogte i ca 15-20 minutter. Hæld på en skoldet flaske, gerne slynget med vodka for længere holdbarhed.

Billedet nedenfor viser lidt bedre den rigtige farve på siruppen og alle de skønne vanillekorn...

6 kommentarer:

Det Lyseblå Køkken sagde ...

Uhm.... Den blir jeg bare nødt til at lave. Elsker sirup i alle afskygninger. I både det søde og det salte køkken.

Og smuk det er den.

Go Påske og hygge :-) Som du ved så elsker jeg også små hyggelige madprojekter ;-)

Kh
Maj

H. Dottie sagde ...

Hvor fint!
Det er et lille og overskueligt projekt som selv jeg måske kan overskue her i påsken, der primært bruges til afslapning og selv-pleje.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Maj
Du vil ikke fortryde.
Jeg er også helt forelsket i sirupper.
Tak og i lige måde - og der er bare så dejligt med tid her i påsken til netop de hyggelige madprojekter.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Hottie von Dottie,
Ja, det er meget overskueligt at lave. Men omvendt, så skal man også nogle gange bare fokusere på afslapning!! Så slap godt af og nyd påsken.

Anonym sagde ...

Det ser utroligt lækkert ud, og en god opskrift, det vil jeg bruge næste gang der er polterabend, børnefødseldag, eller en anden fest :-)

Hanne K's verden sagde ...

@Anonym,
Det må du gøre. Tror også, at jeg snart må få lavet en ny portion. Det sidste puttede jeg en müsli og ristede i ovnen - det blev den bedste müsli til dato :)