fredag den 9. marts 2012

Ovnristet müsli sødet med rabarbersaft

Müsli er i lange perioder fast morgenmad for mig. Det er nemt at have en krukke stående på arbejde og så blot have f.eks. A38 med hjemmefra. Jeg er vild med det sprøde drys, som er honningristet og i denne version også sødet med rabarbersaft.

Jeg har tidligere lavet en version, hvor jeg først ristede blandingen på panden og derefter tørrede det færdigt i ovnen.
Denne müsli er kun tilberedt i ovnen - det er nemmere og man skal ikke på samme måde være påpasselig med at undgå, at sukkeret bliver brændt på den varme pande.

Jeg har kikket ind hos Nina, som har den hyggelige blog: Kunster på køkkenbordet. I hendes opskrift bruger hun æblemost, men da jeg ikke havde det i huset, måtte jeg eksperimentere. Jeg har stadig rabarbersaft med kardemomme i fryseren fra sidste forår/sommer, så tænkte, at det kunne bruges.

Derudover kan jeg lide, at min müsli er ret grov og laver den med rug- og bygflager, grofthakkede mandler og for ekstra god smag ristede kokosflager og tørrede granatæblekerner.

Følgende ingredienser blandes godt sammen i en stor skål og fordeles herefter på en bradepande.
150 g rugflager
150 g bygflager
100 g speltflager
100 g fiber havregryn
200 g mandler
1½ dl rabarbersaft
1 dl rørsukker
½ dl honning
1 dl olie
et nip salt
Blandingen ristes i ovnen til den er gylden.
Jeg ristede ved 150 grader (ikke varmluft) i intervaller på ca 15 minutter, hvor imellem jeg rørte grundigt rundt i blandingen. Det tager et sted imellem 45-75 minutter.

Når blandingen er kølet, kan den f.eks. blandes med:

et par håndfulde ristede kokosflager
en stor håndfuld tørrede granatæblekerner

Note: Det smager helt fantastisk - gyldent og sprødt. Man kan søde blandingen på forskelligvis og med forskellige sukkermængde alt efter hvor sødt, man bryder sig om müslien skal være. Der kan bruges forskellige sirupper - frugtsirup, agavesirup eller andet. Man kan lege med honningsmagen, som varierer kraftigt, om man vælger mild blomsterhonning, lynghonning eller måske honning og citronsaft.
Rabarbersaften er med kardemomme, som også bidrager til ekstra smag. Jeg tænker, at man også kunne bruge appelsinjuice, tranebærjuice eller anden juice/saft.

Byg- og rugflager kan købes i helsekostbutikker. De sød/syrlige tørrede granatæblekerner har jeg fundet i Salling.

Note, 6. maj 2012:
Har lige lavet müsli igen. Denne gang sødet med appelsinsaft, lidt appelsinsirup med chili og vanille, honning og rørsukker.
Til dato den bedste blanding!
 
 

 


4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Hanne
Sikken en god ide - det vil jeg straks kaste mig over.
Venlige hilsner
Jeanette

heidi sagde ...

Skøn ide med frugtsaften - det vil jeg også have prøvet når jeg skal have lavet müsli igen. Får helt lyst til at sætte gang i saftproduktionen af de sidste rabarber i fryseren :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Jeanette
Du vil ikke fortryde, er jeg ret sikker på :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Jeg synes også, at det var en god idé. Skal helt sikkert prøve at lege med nogle andre safter/juicer på andet tidspunkt.
Dejligt at vi går saft/syltesæsonen i møde!!