lørdag den 31. august 2013

Hjemmelavet snaps med citronverbena og vanille

Nogle af de gode sager fra haven skal gemmes til vinteren og jeg plejer at lave et par snapse. I år har jeg som altid lavet solbærlikøren og så denne snaps på citronverbena. Citronverbena er min total yndlingskrydderurt dette år. Den kommer til at indgå i krydderurtebedet fremover, det er sikkert og vist!!

Ca 2 dl citronverbenablade
½ stang vanille
ca 4 spsk sukker
vodka

Pluk bladene af citronverbena, skyl, tør og fyld på et  glas. Flæk vanillestangen og tag vanillekornene ud. Læg stangen i glasset og mos kornene ud med 1 spsk sukker og dette hældes i glasset. Tilsæt lidt mere sukker til glasset og fyld op med vodka.

Lad snapsen trække en uges tid  og ryst glasset en gang om dagen og filtrer derefter bladene fra. Hæld snapsen på flaske og læg evt vanillestangen deri for at tilføre mere sødme og aroma.

Nyd!

Note: En fin smag af citron, vanille og sødme. Jeg tror, at det kan gå hen og blive en vinder! Overvejer faktisk at lave endnu en portion. Man kan justere på sukkeret, den skal ikke være hvinende sød efter min smag.

3 kommentarer:

Signe sagde ...

Jeg er også blevet ret pjattet med hjemmegjort snaps, og har lavet ribs- og jostabær- i år, det dufter skønt.
Hvad bruger du ellers citronverbenaen til?

Hanne K's verden sagde ...

@Signe, Det lyder også, som nogle gode snapse. Ribs - det vil jeg huske til næste år.
Jeg bruger citronverbenaen i f.eks. crumbles i det søde køkken og i dressinger til salater - både nogle på syrnede mælkeprodukter og i olie/eddike. Og nogle gange bare som et drys ned i en salat.

Hanne K's verden sagde ...

Og Signe - jeg bruger rigtigt meget at hælde kogende vand på en frisk kvist og drikke som te. Smager skønt og nemmere bliver det ikke :)