søndag den 2. juni 2013

Rabarbertrifli med pankoknas

Trifli er en sand sommerklassiker, som kan laves af mange slags bær og frugter. Det er en af den type desserter, som man rigtigt kan eksperimentere med.

Da det er rabarbersæson, blev de indslaget i min version - jordbær, hindbær, æbler, blommer vil være andre gode bud. Man kan bruge makroner, som det sprøde indslag - og her kan man jo hoppe ud i at bage sine egne sprøde, mandelsmagende makroner eller købe en pose i supermarkedet.

Smagstilsætningen kan være vanille - og her tænker jeg i både creme, det sprøde og frugtkompotten. Vanille kan man ikke få for meget af i en trifli! Derudover kan kompotten smages til med f.eks. revet citronskal, stjerneanis, kardemomme, citronverbena eller lakrids. Kardemomme ville også være godt i det sprøde knas.

Jeg  valgte at bruge pankorasp, som er ret store brødkrummer, almindelig rasp ville også være en mulighed. Og når det kommer til nødder - hasselnødder, cashew, mandler, macademia, solsikkekerner osv. Det skønne er, at når man ændrer lidt på komponenterne, får man nye smagsindtryk for hver gang. Så spring ud i det og brug blot denne opskrift som et udgangspunkt.

Jeg har ladet mig inspirere af Faster Philips verdens nemmeste rabarbertrifli.

Rabarberkompot
400 g rabarber
225 g rørsukker
1 vanillestang
2 spsk vand
Ingredienser blandes i en kasserolle og koger til rabarberne er møre. Køles helt af, før triflien lægges sammen.

Sprødt knas
2 dl pankorasp
1 dl solsikkekerner
1 dl cashewnødder
1 dl rørsukker
1 vanillestang
2-3 spsk smør
Hak solsikkekerner og cashewnødder i en minihakker eller med en kniv. Rør nødderne sammen med sukker, vanillekorn og pankorasp. Smelt smørret på en stor pande, tilsæt raspblandingen og rist dette til det er gyldent. Der skal røres i blandingen hele tiden over ikke al for høj varme, blandingen skal ikke blive sort, men gyldenbrun. Tag af varmen og fordel blandingen på et stykke bagepapir og lad den køle af, før den bruges.

Vanillecreme
1½ dl fløde
½ dl cremefraiche
ca ½ spsk rørsukker
½ stang vanille
Rør cremefraiche med sukker og vanille. Pisk fløden og vend cremefraichen i fløden lige inden servering.

Triflien samles nu ved at fordele et par skefulde kompot i bunden af et glas, drysse med knas og et par skefulde vanillecreme og gentage dette til glasset er fyldt op. Drys til sidst med lidt sprødt knas.

Note: Fantastisk dessert!! Hurtig og nem at lave.
Kompotten er til den søde side, sådan kan jeg bedst lide den. Man kan spare på sukkermængden, hvis man kan lide mere syrlighed og bid fra rabarberne.

Det sprøde knas var super, super godt - gyldent, karameliseret smag og virkeligt sprødt. Ville også være godt i en gammeldags rå æblekage.

En vinderdessert, hvis jeg selv skal sige det.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Argh! Det der skulle jeg jo ikke kigge på, når jeg ikke må spise sukker i denne måned... tortur siger jeg bare ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - ja, det kan jeg godt se, at det er helt enormt tarveligt ;)