onsdag den 20. juli 2011

Luksus grillkylling med "confiterede" løg, nye kartofler og tzatziki

Årets første agurk af egen avl ... og frisk dild. Det giver bare en ekstra glæde ved madlavningen at kunne gå ud i haven og høste sprød agurk, friske krydderurter, (snart) rå mængder af tomat osv.

Blikket faldt i søndags på en kæmpe bornholmsk unghane, som bare måtte med hjem på Weberen. Mere taknemmeligt mad findes nærmest ikke - det kan bare ikke gå galt.
Om man vælger den simpleste måde med blot at drysse godt med salt og peber eller man, som jeg gjorde, spækker den med krydderurter og smør under skindet - så bliver resultatet bare ALTID godt.

1 store unghane (ca 1800 g)
30 g smør
5 friske salvieblade
80 g lufttørret skinke
et ordentligt drys friskkværnet peber
ramsløgsalt (eller blot havsalt og f.eks. friskrevet hvidløg)
Rør blødt smør med finthakket salvie og skinke. Smag til med peber og salt.
Løsn forsigtigt skindet på kyllingen - både op over brystet, men også ind over lårene. Fordel smørfyldet under skindet.
Dryp lidt olie over kyllingen og drys godt med salt og peber - både udvendig og indvendig.
Steg ved indirekte varme på grillen i ca. 1 time.

Tip: Jeg har næsten altid frosset bacon og lufttørret skinke i fryseren. Det er det bedste "krydderi" i mange retter. Og når det er frosset, er det meget nemmere at hakke fint.

"Confiterede" løg
Nye rødløg halveres. Lægges i en grillbakke.
Løgene dryppes med lidt olie, æblesirup, æblecidereddike, salt og peber.
Stilles under kyllingen, som drypper med smør, saft og fedt ned i løgnene.

Note: Meget møre løg ... måske ville 45 minutter være nok. Men de smagte nu rigtigt dejligt og løgsødt.

Tip: Stege skyen blev siet fra løgene og sat i køleskabet. Dagen efter var det let at fjerne fedtet og fryse fonden i små portioner til lidt ekstra kraft i en sauce eller gryderet en anden dag.

Tzatzikien var blot moset feta, cremefraiche, olivenolie, hvidvinseddike, salt, peber, hvidløg ... og den lækreste agurk og frisk dild. Ikke noget fancy, men altid lækkert grilltilbehør.

Vi startede med en lille hapser - ristet fransk baguette med tzatziki og en lille smagsprøve fra Hotel Knapp. En  lille dip/pesto lavet af syltede grønne tomater og kapers.

 

 

12 kommentarer:

Frank Henriksen sagde ...

Det er datteren der står for aftensmaden i aften og hun har valgt kylling. Måske man lige skulle "påvirke" hende lidt og se om Weberen skal frem ;-)

Grøntsagspigen sagde ...

Det der med løgene, det er hermed noteret til senere brug, det lyder genialt.
og det hele ser meget lækkert ud.
Randi

Hanne K's verden sagde ...

@Frank
Ja, det må du forsøge ... men pas nu på, hvis det fratager hende lysten til en anden gang at stå for aftenmaden ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Grøntsagspigen - en nem måde at få noget tilbehør på. Tror også, at gulerødder, persillerødder og andet "hårdt" grønt kunne være godt i sådan en bakke.

Anonym sagde ...

Næ hvor snedigt :-)
Den måde at lave confiterede grøntsager på ryger direkte på min huskeliste

Piskeriset sagde ...

Hårh - det lyder vildt godt! Nu får jeg virkelig lyst til 'kylle' igen... mmmmm :-D

SushiStegen sagde ...

Mums en lækker grillkylling. Efter at have læst en af dine tidligere indlæg, er jeg også begyndt at bruge mine rester af æblesiruppen til smagsætning. Genialt tip!

foodfanatic sagde ...

Ummm det ser godt nok lækkert ud Hanne. Jeg har aldrig prøvet at grille en hel kylling, men det skal helt sikkert prøves snart. Jeg er lidt nervøs for at ende med en tør kylling - måske man skal bruge stegetermometer første gang? God idé med løgene. De lyder fantastiske. Som altid er det lige noget for mig, du laver :)
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

@lofoloco - hehe ;D Jeg må lige have haft et lyst øjeblik...

Hanne K's verden sagde ...

@Piske ... åh ja, hvornår har man ikke lyst til kylle ;D

Hanne K's verden sagde ...

@Sushistegen
Tak :) Det er med at få brugt sine hjemmelavede ting til forskelligt.
Og ja, sådan en kylling, går man ikke fejl af.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia - min madsoulmate :) Din mad falder også altid i min smag.
Jo, det ville jo være fint at stoppe et stegetermometer i. Men jeg tror ikke, at du skal være så nervøs. Men man skal nok slippe nervøsiteten lidt ift salmonella. Og ikke give kyllingen for meget. På det madkursus jeg var på i vinter, sagde hende kokken at et unghanelår kun skulle have ca. 20 minutter. Og jeg siger dig, at det var saftigt. Der ville jeg normalt have givet et lår måske 45 minutter.
Men skynd dig at smide en hel kylling på grillen :)
Kh Hanne