søndag den 7. marts 2010

Tex Mex II - den bedste Picadillo, nogensinde!!!

Den allerbedste kødsauce.... !!
Sådan fyldes tortillaerne....

Klar til gratinering....




Jeg har før blogget om fyldte tortillas, men disse her blev særligt gode.
Jeg lavede en krydret kødsauce, en mexicansk picadillo. Jeg har en mexicansk kogebog: Spis på Meixicansk af Lourdes Nichols (jeg kan varmt anbefale den bog) – og jeg lod mig inspirere af hendes opskrift på Picadillo.

Intens mørk smag fra malteddike, maltsirup, chokolade og kaffe.

Jeg har ikke kunnet finde malteddike, men fandt ud af, at det er hovedingrediensen i Worchestershire sauce.
I den oprindelige opskrift skulle der bruges grøn peber og grøn chili … det vil sikkert give en lidt mere skarp smag end den gule peber og røde chili, som jeg brugte. Så det er bare at forsøge sig og vælge, hvad man synes bedst om.

Mexicansk picadillo
500 g oksefars
ca. 1 spsk Worchestershire sauce
1 tsk maltsirup
salt
peber
Start med at blande disse ting i en skål og lad stå, imens du gør grøntsagerne klar.

olie
2 bananskalotteløg
1 peberfrugt, i små tern
2 friske chilier i små tern
2 store fed knust hvidløg
2 spsk konc. tomatpuré
1 kogt kartoffel, i små tern
4 dl kyllingefond
et nip sukker
et nip salt
½-1 tsk mexicansk chilipulver
ca. 20-30 g mørk 70 % chokolade
1 tsk frysetørret kaffe
½ lime
Svits løg, peberfrugt og chili i olien nogle minutter. Svits herefter det marinerede kød til det er brunet – tager 10-15 minutter.
Tilsæt herefter tomatpuré og rist det med et øjeblik. Tilsæt herefter fond, kartofler, sukker, salt og chili. Lad småsimre ca. ½ time – indtil væden er kogt ind. Til sidst smages til med chokolade, kaffe og limesaft … evt. mere salt, chili, sukker og Worchestershire sauce.

Lad saucen køle lidt af, inden tortillaerne foldes.

Tortillas
4 spsk cremefraice 38%
4 store håndfulde revet cheddar

Læg et par spsk revet ost på den ene halvdel af tortillaen. Ovenpå dette et par skefulde picadillo, derefter en spsk cremefraice og til sidst lidt mere ost. Fold tortillaen som halvmåner og drys med lidt mere ost. Gratiner i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter – skal være gyldne.

Guacemole
1 fed hvidløg
1 rød chili
citron
2 avocadoer
salt

Guacemole kan laves både grov og fin. I går havde jeg lyst til en meget cremet og fin én af slagsen.

Kør chili, hvidløg, salt og citronsaft i en minihakker.
Tilsæt avocadokødet og kør til en cremet masse.
Smag til med salt, chilipulver og citronsaft.
Stil koldt ½ times tid – tildækket for ikke at få cremen misfarvet. Kan man sagtens!!

14 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser sørme interresant ud, den opskrift gemmer jeg, det vil jeg prøve, sammen med min veninde, hun er vild med krydret mad, så det må være det rette.
Knus
Vibeke

Mig sagde ...

Umm det ser lækkert ud... Langt tid siden vi sidst har fået det !!!

Må prøve at få det ind, i løbet af ugen.. Kan bare ikke lave det stærkt, for så spiser Fruen det ikk !

Hyggehygge
Marianne

Anonym sagde ...

Det lyder og syner helt fantastisk lækkert!!!! Mums jeg elsker også mexifood.

Signe sagde ...

Og her skal jeg lige i gang med at lave Tex Mex - det var da heldigt :-)

Piskeriset sagde ...

Sådan en gang tortillas er nu dejligt! Vi fik det meget en overgang for nogle år siden, men nu går der altså for lang tid imellem...

Er bananskalotteløg det samme som skalotteløg?

Tina Liel sagde ...

Her er vi også vilde med alt der er pakket ind i tortillas!!!! Den her opskrift lyder nu EKSTRA lækker. KNUS♥

FrøkenTina sagde ...

Det ser RIGTIG lækkert ud - det tror jeg vi skal spise i wk!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Tror, at den vil falde i din venindes smag. Der er virkelig gang i krydderierne:o)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Ja, nogle gange kan man helt glemme en ret, men det her er sådan noget,som dukker op igen og igen.
Chilistyrken styrer man jo helt selv. Det gode ved denne er, at der er knald på smagen også selv om man holder igen på chilien.
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej LaChris
Mexifood ER bare et hit!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe
:o) Dejligt - håber, at det smagte jer.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
Ja, sådan er det vist... at man i perioder får noget meget og i andre, så kommer man helt fra det.

Jeg har googlet lidt på bananskalotte. Så vidt jeg kan se, er det en blanding af flere forskellige slags løg. Men den har den fine skalottearoma og ofte også den lyserøde farve.
Det bliver også hurtigere mørt, når man svitser end f.eks. de almindelige gule løg.
Oveni er de dekorative - jeg har altid et stort lerfad fyldt med forskellige løg og tørrede chilier. De skal ikke have vand, som blomster;oD ... så det er mere mig!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina

Haha ... ja, i det hele taget mad, som er pakket ind! Det er bare godt. Ved ikke lige, hvorfor - men sådan er det bare!
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tili
Det er simpelthen også bare perfekt weekendmad! :o)