lørdag den 2. februar 2013

Bud på Nordens bedste kødsauce - Bolognese a la Hanne K med rådyr

Lige nu er der gang i Heinz' Kødsaucekamp på Facebook. Her kan man give sit bud på Nordens bedste kødsauce.

Jeg fik leveret en fin kurv fra Heinz for et par uger siden, som indeholdt ingredienserne til sidste års vindersauce. Gode råvarer pakket i cellofan ... ja, for en foodie er det jo næsten bedre end røde roser!
 
Jeg har de sidste uger gået og skrevet tanker ned, i forhold til, hvad der for mig kunne være i nordens bedste kødsauce. Jeg fandt det oplagt at tage udgangspunkt i rådyr - som er vældigt nordisk og som vi har rigeligt af i fryseren. Jeg valgte at hakke noget rådyrlammekølle og skære boven i små tern. Dette for at give saucen lidt ekstra struktur - og en mulighed for at fremhæve smagen af vildt.
Retten kan sagtens laves med oksekød i stedet for.

ca 1/4 knoldselleri
1 persillerod
1 gulerod
1 løg
150 g god bacon
2-3 spsk olivenolie

1 spsk smør
200 g rådyrlammebov, i små tern (kan udelades)
500 g hakket rålammekølle
havsalt

2 fed hvidløg
4 friske salvieblade
1 kvist rosmarin
en lille buket frisk timian
5 enebær, knust

3 dl rødvin
1 lille dåse tomatpuré
1 dåse flåede tomater
ca 4 dl vildtfond eller boullion

ca ½ dl Heinz Ketchup
et nip sukker
Balsamicoeddike eller anden syre
havsalt, friskkværnet peber

Et godt drys friskrevet parmesan eller lignende ost

Hak knoldselleri, persillerod, gulerod og løg fint og skær bacon i små tern. Svits grøntsager og bacon i 1-2 spsk olie i ca. 10 min. Tag grøntsagerne op af gryden. Smelt smør sammen med en smule olivenolie. Brun først tern af rådyrbov og tilsæt herefter det hakkede kød lidt af gangen. Drys kødet med havsalt undervejs.
Hæld grøntsagerne tilbage i gryden sammen med knust hvidløg, knust enebær og hakkede krydderurter og lad det hele svitse et par minutter.
Hæld rødvinen på og lad den koge ind til ca. det halve. Tilsæt herefter tomatpuré og flåede tomater, som også svitser med et par minutter, før fonden hældes ved. Tilsæt ketchup, en smule balsamico og et nip supper. Lad nu saucen småsimre mindst 2 timer.
Smag til med friskkværnet peber, havsalt, sukker og balsamico.

Server med spaghetti og friskrevet ost.

Note:
En intens kødsauce med kraftig vildt smag. Jeg var faktisk forundret over, at rådyrlammet smagte så kraftigt. Det kan godt være, at jeg ikke vinder konkurrencen, men saucen fik toppoint herhjemme :)
Man kan sagtens følge opskriften og skifte kødet ud med oksekød. Det giver dog en lækker struktur til retten, at noget af kødet er skåret i små tern i stedet for at det hele er hakket.

6 kommentarer:

Christoffer - Lofoloco sagde ...

Mmmm ... god ide med rådyr.

Jeg har for laaang tid siden prøvet at lave en kødsovs med oksebov. Den blev ikke hakket, men fik bare lov at simre 3-4 timer, så den til sidst faldt fra hinanden. Det giver både fantastisk smag og rustikt udseende :-)

/Christoffer

Hanne K's verden sagde ...

@Christoffer
Det er med at finde nogle nye måder at få brugt alt det vildtkød på, som hober sig op i fryseren. (jeg ved godt, at det er et luksusproblem ;) )

Jeg vil helt klart lave en version med oksebov inden simresæsonen er ovre. Det smager så godt, når kødet bliver så mørt, at det bare falder fra hinanden.

Anonym sagde ...

Se, det var genialt fundet på - og endda med en dansk version af sofritto. Du fortjene bestemt at vinde! Min datter bor i Montana, USA, og hun får hvert år lavet nogle skønne pølser af ét af de dyr, der bliver skudt.
Elsebeth

Anonym sagde ...

... Du fortjener bestemt ...

Hanne K's verden sagde ...

@Elsebeth
Tusind tak for din søde kommentar :)
Vi har også snakket om at få lavet nogle pølser og evt andet pålæg af noget dyrekød. Ville være en dejlig afveksling til traditionelle stege.

Hanne K's verden sagde ...

@Anonym
Tak